Hoe bel je een journalist?

Als je graag in het nieuws wil komen, is het natuurlijk belangrijk dat je echt iets nieuws hebt wat journalisten graag gebruiken. Een interessante invalshoek die geschikt is voor de doelgroep van de journalist. Ik begrijp dat er het nodige research aan te pas komt om te achterhalen wie je wil benaderen. Maar dan de hamvraag, hoe bel je een journalist? Is er misschien een script met do's en don'ts om je nieuws/je persbericht onder de aandacht te brengen? Als je niet de juiste persoon gelijk te pakken hebt, kun je dan via de algemene redactie vragen naar die persoon of die afdeling? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar concrete tips om je nieuws telefonisch te pitchen bij journalisten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Je vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat je niet aangeeft of je de pers als privépersoon of als bedrijf wilt benaderen, en of het gaat om lokale/landelijke media, of b.v. special interestbladen.

Over het algemeen zijn journalisten er niet zo happig op om telefoontjes van 'onbekenden' te krijgen die hun nieuws met hen willen delen. De meest gangbare weg is, zoals hierboven al als antwoord is gegeven, het versturen van een persbericht. Anders is het wanneer je als persvoorlichter bij een bedrijf werkt of anderszins een bepaalde relatie met een journalist hebt opgebouwd. Hoe groter of bekender het bedrijf, des te makkelijker het is om een journalist te spreken. Dan ken je zijn/haar naam en krijg je meestal zijn/haar e-mailadres en/of telefoonnummer, zodat je rechtstreeks kunt bellen.

Als het om lokale media (en lokaal nieuws) gaat, en je bericht heeft echt een belangrijke nieuwswaarde, dan kun je gewoon de krant of omroep bellen en vragen naar de journalist die zich met 'lokaal nieuws' bezighoudt. Daar is niets mis mee, maar houd er wel rekening mee dat de journalist waarschijnlijk net op dat moment aan een bericht zit te werken of 'en route' is. Ook in dat opzicht is een persbericht voor hem/haar veel handiger: de journalist kan dat lezen als het hem/haar uitkomt.

Als je bij een bedrijf werkt dat op lokaal niveau regelmatig iets interessants te melden heeft, kun je de journalist ook uitnodigen voor een gesprek 'met de benen op tafel'. Dan kun je hem/haar periodiek (b.v. tijdens een lunch) periodiek even bijpraten over relevante ontwikkelingen. Zo bouw je een vaste band op die zowel voor jou als voor de journalist waardevol kan zijn. Hou er wel rekening mee dat alles wat je tijdens zo'n informeel gesprek vertelt gepubliceerd kan worden.

Landelijke media hebben meestal diverse redacties (sport, Amsterdams nieuws, politiek/economisch nieuws etc.) en correspondenten op meerdere locaties. Belangrijk is dat je weet wie je moet benaderen. Daarvoor kun je gewoon de krant of omroep bellen en aan de telefoniste vragen wie verantwoordelijk is voor een specifiek nieuwsitem en hoe je hem/haar het beste kunt bereiken. Maar ook hier geldt dat journalisten liever persberichten ontvangen die ze kunnen lezen op het moment dat het hen het beste uitkomt. Als je zo'n bericht hebt verzonden, kun je altijd nog even 'nabellen' om te vragen of ze geïnteresseerd zijn in het item.

Als je regelmatig perscontacten hebt, is het Handboek Nederlandse Pers (bron 3) onmisbaar.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet. Stuur een mailtje naar de krant die je op het oog hebt en geef net zo veel informatie om ze nieuwsgierig te maken.
Zij nemen dan ongetwijfeld contact met jou op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb veel gelezen dat in sommige gevallen (zeker bij algemeen nieuws) het goed is om gewoon een goed persbericht te sturen. Maar als je echt nieuws hebt wat je heel graag exclusief aan die journalist wil geven, of waar het wel degelijk zin heeft dit telefonisch onder de aandacht te brengen, dan wordt er wel veel gezegd dat bellen ook zinvol is. Is net even sneller en persoonlijker en bovenal pro-actief. Journalisten zitten lijkt mij wel te wachten op nieuws als je ze echt iets kunt bieden. Ik ben vooral op zoek naar tips van mensen die weten hoe je dit kan aanpakken.