Waarom worden schoolspullen uit het raam gehangen als iemand geslaagd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Critici vinden het eigenlijk is "uit den boze" om de vlag uit te hangen als je bent geslaagd en dan ook nog met een boekentas er aan. Tenminste volgens onderstaande link. http://www.leerwiki.nl/Geslaagd,_mag_de_vlag_met_schooltas_uit Is niet mijn persoonlijke mening hoor! Ik vind het zeer feestelijk. Gefeliciteerd! (indien van toepassing)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een zeer leuke vraag. Wat mij ook boeit is of het typisch een Nederlandse gewoonte is of dat ze het ook in het buitenland doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een leuke gewoonte! En dan met de traditionele foto: geslaagde op de voorgrond, vlag met rugzag vrolijk wapperend!

Het beste antwoord

Ze zijn zo blij dat ze geslaagd zijn dat oa de tas, de boeken en wekker het raam uitvliegen. En toevallig blijft de tas dan aan de vlaggenstok hangen.

Nee, even serieus.
Jaren lang heb je gezwoegd voor dat examen. En daarna heb je het gehaald. Je hangt de vlag uit, maar vlag uithangen mag alleen als het koninklijk huis jarig is/dood is. Zolang je er een schooltas aan hangt is het oke. Schooltas is ook een herkenningsteken: ik ben geslaagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha alleen het antwoord uit de eerste alinea is al geniaal. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dromer: ook met de dodenherdenking, bevrijdingsdag en nationale feestdagen. Maar dat wist je vast wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dromer: je mag heus wel vaker een vlag uithangen, officieel verbod bestaat niet.
Er is wel een vlagprotocol of vlaginstructie.
Volgens wikipedia geldt in Nederland het volgende: Als u de Nederlandse vlag wilt uithangen, kunt u de dagen van de vlaginstructie (vlagprotocol) volgen. Dit hoeft niet, u mag ook op andere dagen de vlag uithangen. De vlaginstructie is een instructie die het gebruik beschrijft van een vlag. Voor overheidsgebouwen is de vlaginstructie wel verplicht. De haringkraam of de camping zal dus geen probleem krijgen.

Andere antwoorden (4)

Omdat het een feest is en dan wordt ook wel de vlag buiten gehangen maar in dit geval is en boekentas en boeken wel een leuke optie om op te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet in het hele land gelijk. Toen ik 7 jaar geleden in het zuiden van het land ging wonen, keek ik mijn ogen uit. Vind het feestelijk tegelijk een afsluiting van het geheel, dus de boeken kunnen de deur uit. In Groningen, waar ik vandaan kom hangt er een tas aan de vlag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is om aan de omgeving kenbaar te maken dat een kind in dat huis geslaagd is! Daarbij is het natuulijk heerlijk om na zo'n lange periode je studie materiaal letterlijk buiten de deur te gooien. Je maakt als het ware schoon schip:-)Op naar een nieuw avontuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gewoonte als een ooievaar in de tuin als er een baby is. Ik schat dat de gewoonte maximaal 50 jaar oud is. Vroeger werd weleens de nederlandse vlag buitengehangen; dan is een boekentas wel leuker vind ik.