Waarom worden schoolspullen uit het raam gehangen als iemand geslaagd is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ze zijn zo blij dat ze geslaagd zijn dat oa de tas, de boeken en wekker het raam uitvliegen. En toevallig blijft de tas dan aan de vlaggenstok hangen. Nee, even serieus. Jaren lang heb je gezwoegd voor dat examen. En daarna heb je het gehaald. Je hangt de vlag uit, maar vlag uithangen mag alleen als het koninklijk huis jarig is/dood is. Zolang je er een schooltas aan hangt is het oke. Schooltas is ook een herkenningsteken: ik ben geslaagd.

Omdat het een feest is en dan wordt ook wel de vlag buiten gehangen maar in dit geval is en boekentas en boeken wel een leuke optie om op te hangen.

Het is niet in het hele land gelijk. Toen ik 7 jaar geleden in het zuiden van het land ging wonen, keek ik mijn ogen uit. Vind het feestelijk tegelijk een afsluiting van het geheel, dus de boeken kunnen de deur uit. In Groningen, waar ik vandaan kom hangt er een tas aan de vlag.

Dit is om aan de omgeving kenbaar te maken dat een kind in dat huis geslaagd is! Daarbij is het natuulijk heerlijk om na zo'n lange periode je studie materiaal letterlijk buiten de deur te gooien. Je maakt als het ware schoon schip:-)Op naar een nieuw avontuur!

Het is een gewoonte als een ooievaar in de tuin als er een baby is. Ik schat dat de gewoonte maximaal 50 jaar oud is. Vroeger werd weleens de nederlandse vlag buitengehangen; dan is een boekentas wel leuker vind ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100