Hoe bepaal ik de nieuwe aanbodfunctie?

De aanbodfunctie was eerst: qa= 2p-40.
Maar nu is er een loonsverhoging waardoor de prijzen per product met €5 stijgen. Dus zou ik zeggen 2(p+5)-40 dus qa=2p-30 maar in het antwoordenboekje staat qa=2p-50 dus dan hebben ze inplaats van +5 -5 gedaan maar is dat logisch? Want mij lijkt dat de prijzen 5 euro stijgen dus doe je +5. Is het antwoord in het antwoordenboekje onjuist? Zo nee kan iemand mij uitleggen waarom het -5 moey zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als er een prijsstijging is moet je deze eerst in P verwerken. Qa was 2p-40. omschrijven geeft P = - 20 (beide kanten delen door 2). Nu kun je de prijsstijging erbij optellen. P is -25. (niet -15, dan zouden de goederen goedkoper worden!) Px2 is P = -50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, is dit alle informatie die je krijgt?

Ik weet het niet zeker omdat ik de hele opgave niet ken, maar volgens mij zit je denkfout in het feit dat je 2x5 opplust bij de prijs.

In de vergelijking qa=2p-40 staat p volgens mij voor de verkoopprijs en niet voor de kostprijs. De kostprijs stijgt wel, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de verkoopprijs ook stijgt.

Is het niet zo dat het aanbod wordt bepaald door 2x de verkoopprijs minus de kosten (40). De kosten stijgen naar 50 waardoor de vergelijking wordt: qa = 2p -50

Dit is op dit moment mijn beste inschatting. Als je meer informatie hebt hoor ik het graag, dan kan ik er nog eens naar kijken.