Weet iemand wat HBO masterclass Business & Economie inhoud?

Volgend jaar (als ik in 5HAVO zit), ga ik elke week een paar uur extra HBO masterclass Business & Economie doen omdat dit dan als profielwerkstuk gedaan kan worden, maar wat hoe dit nou eigelijk in?
Iemand een idee we moeten iets doen voor Bolletje BV (van die beschuit).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor havo5

Masterclass ‘Business & Economie'

Bij de masterclass ‘ Business & Economie ’ werken 5Havo leerlingen gedurende twaalf weken (ongeveer 2 uur per week) in groepsverband aan projecten uit het onderwijsprogramma van Saxion en maken daarmee tegelijk hun profielwerkstuk. De leerlingen bedenken voor een echte opdrachtgever een toeristisch arrangement waarvoor een businessplan moet worden geschreven. Voor leerlingen is dit plan een prachtige uitdaging waarin alle facetten van economie en ondernemen in de gastvrijheidsbranche aan bod komen. Niet alleen de financiële kant, in de vorm van een kosten-batenanalyse, maar ook het marketing- en hospitalitygedeelte met aandacht voor het personeelsbeleid worden behandeld. De opzet is om een zo concreet en realistisch mogelijk businessplan te schrijven, waarbij de plannen niet alleen op haalbaarheid, maar ook op originaliteit en creativiteit worden beoordeeld. De groepen dienen hun resultaten ook voor elkaar te presenteren. Na afloop van de masterclass ontvangen de deelnemers een certificaat.

Diverse werkvormen

Binnen de masterclass worden diverse werkvormen gecombineerd. Interactieve lessen worden afgewisseld met opdrachten waarin de opgedane kennis en theorie kan worden toegepast. Daarnaast krijgen de leerlingen een kijkje in de keuken van één of meerdere bedrijven, waardoor zij op die manier meer affiniteit krijgen met het onderwerp.

Virtuele leeromgeving

De leerlingen worden ingedeeld in verschillende groepen, die ieder onder begeleiding staan van een docent van Saxion. De leerlingen werken met Blackboard waarbij leerlingen elkaar opdrachten kunnen toesturen of die laten beoordelen door de docent, die vervolgens de feedback weer op Blackboard plaatst. Maar ook de eigen vo-docent kan hierdoor over de schouders van de leerlingen meekijken en is daardoor altijd nauw betrokken bij de masterclass.

Profielwerkstuk

De onderwerpen, die tijdens de masterclass aan bod komen, variëren van investeringsselectie en doelgroepbepaling tot professionele communicatie en marketingconcepten en vormen samen het profielwerkstuk. Wanneer leerlingen deelnemen aan de masterclass krijgen ze een beter beeld van de toepassingen van economie en M&O en vergroten ze bovendien hun economische kennis, zodat de overstap naar het hbo straks makkelijker gaat.

5Havo leerlingen met het profiel E&M. http://saxion.nl/decanen-mentoren/voorlichtingsactiviteiten/kennismakenmeteconomie/havo5