Is deze zin goed ontleed? >>beschrijving

Misschieneen rare vraag maar ik heb morgen een proefwerk nederlands vwo 1 maar ik begrijp de grammatica nog niet helemaal en mijn ouders weten het ook niet dus dit is de zin : bert gaf een mooie bos bloemen aan zijn buurvrouw annelies. Ik had dit

Pv gaf
Ow bert
Wg gaf
Ng Is er niet
Mv. zijn buurvrouw annelies
Lv een mooie bos bloemen
Vv Gaf aan
Bwb. Is er niet

Is dit goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betekent Pv en Wg? en Vv. Als ik dat weet, kan ik misschien helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oo sorry Pv is persoonsvorm
Ow is onderwerp
Wg werkwoordelijk gezegde
Ng is naamwoordelijk gezegde
Lv is lijdend voorwerp
Mv is meewerkend voorwerp
Vv is voorzetsel voorwerp
Bwb is werkwoordelijk bepaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat je een werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde hebt. Dit klopt sowieso al niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry verkeerd gekeken. :)
amc
12 jaar geleden
Bwb is een bijwoordelijke bepaling en geen werkwoordelijke-! Die zit inderdaad niet in deze zin.

Antwoorden (5)

Onderwerp = Bert
pers vorm Gaf
aan wie gaf Bert--> aan zijn buurvrlijd voorwerp
wat gaf hij? bloemen= mewerkend voorwerp
zo zou ik het doen
PS via startpgina kun je bij nederlandsetaal komen, daar staan oefeningen en voorbeelden
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
nana2@ goed gezien. Bloemen is GEEN meewerkend voorwerp! Dit is lijdend voorwerp.
Ik denk:
Pv gaf
Wwg gaf
Ow Bert
Lijdv een mooie bos bloemen
Mv aan zijn buurvrouw Annelies ( omdat je aan kan weglaten : Bert gaf buurvrouw Annelies een mooie bos bloemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vv en bwb zijn er niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even uitlegje over vv( dat snapte ik eerst ook niet):
Voorzetselvoorwerp is alleen bij bepaalde werkwoorden die dat voorzetsel altijd gebruiken, zoals wachten op; ik wacht op Jan.
Dan is op Jan vv. Meer voorbeelden van werkwoorden met vv zijn: rekenen op, informeren naar, twijfelen aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan ook gaf aan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook, maar omdat je aan kan weglaten is het een meewerkend voorwerp
"gaf" is het werkwoordelijk gezegde (de werkwoorden in een zin)
Hierin zit de persoonsvorm opgesloten, dit is het eerste werkwoord dat je tegenkomt in de zin.
"gaf" is dus ook de persoonsvorm in dit geval.
Wie gaf de bloemen? "Jan" is het onderwerp.
Aan wie gaf hij de bloemen? Aan "zijn buurvrouw Annelies"
dit is dus het meewerkend voorwerp.
Wat gaf hij aan zijn buurvrouw? " een mooie bos bloemen"
dit is het lijdend voorwerp.

Toegevoegd na 20 minuten:
Sorry foutje; het meewerkend voorwerp moet zijn
"aan zijn buurvrouw Annelies".

Dit is geen voorzetsel voorwerp! Een voorzetselvoorwerp
begint altijd met een vast voorzetsel.(vast voorzetsel= als het zelfstandig werkwoord van een zin in een bepaalde betekenis maar met één voorzetsel gecombineerd kan worden. Het voorzetsel verbindt dus het voorzetselvoorwerp met het gezegde. Bijv;
"Ik twijfel aan zijn inzet".( twijfelen aan...) ( weglaten van het voorzetsel 'aan'is onmogelijk.

Het is een meewerkend voorwerp omdat je 'aan' of 'voor'
weg kunt laten of ze ervoor kunt zetten in de zin.
Let op; 'aan of 'voor' met wel altijd de betekenis " bestemd voor"hebben. Bijv. "Jan gaf zijn buurvrouw Annelies een mooie bos bloemen". Indien je de zin ook zo kunt maken is het een meewerkend voorwerp.

Toegevoegd na 33 minuten:
Een bijwoordelijke bepaling is er niet, je zou wel " mooie"
(bos bloemen) als bijvoegelijke bepaling kunnen zien, omdat ' mooie' iets bijvoegt aan het zelfstandig nmw (bos bloemen).

Toegevoegd na 35 minuten:
Zie nog een foutje bij mijn antwoord; ik weet niet hoe ik bij "jan" terechtkom, maar dit moet Bert zijn. Bert is degene over wie de zin gaat, het onderwerp dus!:P
amc
12 jaar geleden
Volgens mij:
Pv gaf
Ow bert
Wg gaf
Mv. annelies
Lv bloemen
Vv Gaf aan
Bwb. een mooie bos en zijn buurvrouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- dit is het dus absoluut niet.
Bijna, je hebt het al heel goed gedaan hoor.

Pv gaf (dit is wel duidelijk, dit is wat Bert doet)
Ow Bert (wie gaf...?)
Wg gaf (persoonsvorm en andere werkwoordsvormen: geen)
Ng - (er is geen koppelwerkwoord, een of meerdere werkwoordsvormen en geen naamwoordelijk deel)
Mv. zijn buurvrouw Annelies (want aan ... zijn buurvrouw Annelies)
Lv een mooie bos bloemen (wat gaf Bert?)
Vv aan zijn buurvrouw Annelies
(want het is "geven aan", vaste combinatie)
Bwb. -

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus alleen het voorzetselvoorwerp had je niet helemaal goed genoteerd. Je had wel goed gezien wat het gezegde en voorzetsel die bij het voorzetselvoorwerp horen, zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh nee, sorry! Het voorzetselvoorwerp is "aan zijn buurvrouw Annelies". Want "geven aan" staat niet vast, want als je het voorzetsel weglaat (er "geven" van maakt), dan betekent het nog steeds hetzelfde.

Het voorzetselvoorwerp is in plaats daarvan leeg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben echt vaag. Het voorzetselvoorwerp is niet "aan zijn buurvrouw Annelies", maar er is geen vv.