Is het s'morgens of s'ochtends???

Je hoort het beide overal, maar wat is correct?? S'morgens klinkt zo raar....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
62.6K

Het beste antwoord

Allebei, ik heb vroeger op school geleerd dat de morgen na de ochtend komt.
Je dag begint s ochtends bij t opstaan. Vervolgens ontbijt je dus s morgens en ga je doen wat je moet doen( school werk,huishouding), tussen de middag eet je je lunch ( das rond 12 uur) daarna s middags drink je je thee s avonds eet je je prakkie en s nachts lig je( als t goed is) in je bed en daarna begint het hele riedeltje weer op nieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan beide, maar dan wel als 's morgens en 's ochtends. (De apostrof betekent dat er iets weggelaten is, oorspronkelijk was het des morgens, des ochtends. De 'de' is nu apostrof s geworden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct. pllus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om dat nog eens te vertellen. Zóveel mensen schrijven dat verkeerd! 's!
's Morgens of 's ochtends maakt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spelt het verkeerd.
De ' moet voor de s staan, zo: 's ochtends of 's morgens.
Kan allebei.

De ' geeft hier aan dat er een deel van het woord is weggelaten, vroeger zei men "Des ochtends". De "de" verdween in de spreektaal. Je ziet het nog wel in de zin "De heer des huizes".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan bijde maar 's morgens is meer brabants! En 's ochtends is meer nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al woon ik ver weg van Brabant, en kom ik ook niet uit Brabant of dicht in de buurt, ik gebruik gewoon 's morgens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een klein stationnetje
's Morgens in de vroegte
Stonden zeven wagentjes
Netjes op een rij Daar is niks Brabants bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus Brabants is niet Nederlands?
In ieder geval beginnen met de '! Dus 's morgens en 's ochtends. Dat staat voor de afkorting van "des". 's Morgens lijkt mij de hele morgen, ochtend het vroegste begin? In ieder geval kan het beide.