Wat zijn nou precies de regels van het aantal onvoldoendes dat je mag staan voor je examen?

Overal waar ik zoek vind ik andere regels over de compensatie punten enzo. Dus hoeveel 4en en 5en mag je staan en hoe met wat moet je het compenseren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
67.6K
TamsinTamar
een jaar geleden
Wat als j drie vijven heb en een vier kun j nog compenser en slagen?

Het beste antwoord

Je mag maximaal een 4 en een 5 halen, wat inhoudt dat je drie onvoldoendes hebt ( een 5 is een onvoldoende en een 4 telt als twee onvoldoendes). Als je 3 compensatiepunten hebt (wat vanaf een 7 is), ben je geslaagd. Één compensatiepunt is een 7, twee compensatiepunten is een 8.

Heb je dus een 4 en een 5 voor bijvoorbeeld geschiedenis en aardrijkskunde, maar een 7 voor levensbeschouwing en een 8 voor economie, dan ben je gewoon geslaagd.

Toegevoegd na 25 seconden:
En je gemiddelde moet een 6 zijn, vergeten erbij te zetten :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op onze school is verteld dat je maximaal twee compensatiepunten mag inzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan apart, want dat is niet zo. Je mag namelijk met Havo een 4 en een 5 staan en met VWO drie 5en volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het vwo mag je max voor 2 vakken onvoldoende staan. Dus max 2 5en of 5 en 4
Jakub2374
een jaar geleden
Telt gym ook als compensatie punt

Andere antwoorden (4)

1 vier en 1 vijf mag, maar dan moet je wel 1 compensatiepunt hebben, een 7 dus voor een vak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet als je een4 EN een 5 heb moet je 2 7ens hebben anders kom je niet gemiddeld uit op een 5,5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, en sowieso moet je dan niet 2 zevens hebben, maar 3 zevens, aangezien je 'drie' onvoldoendes hebt.
Voor havo is het maximaal 1 5 en 1 4 met een gemiddelde van al je vakken een 6 dus compensatie. 3 5'en mag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag 3 tekort staan dus een 4 is 2 tekort een 5 1 tekort Nou ja bij ons is het dan net wel of niet bij vier tekort moet je blijven zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar 3 5'en mag niet
Havo = met afgeronde cijfers 36 punten. Anders ben je gezakt. Er kunnen maximaal twee compensatiepunten ingezet worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html

weet niet of je hvo of VWO bedoelt, daarom van beide de info.

Toegevoegd na 4 minuten:
al uw eindcijfers 6 of hoger zijn;
u een 5 heeft en al uw overige eindcijfers een 6 of hoger zijn;
u een 4 heeft of 2 keer een 5 of een 5 en een 4 en uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn. Het gemiddelde moet tenminste een 6,0 zijn.