ik word gepest en durf niet meer naar school, het met mn mentor bespreken heeft geen zin. mn moeder weet er wel van, hoe kan ik me zekerder voelen?

ik heb een hele tijd geleden iets onwijs stoms gedaan, lang verhaal maar het komt erop neer dat ik dacht leuk met een jongen mee te gaan om gewoon met zn allen gezellig te zijn, maar hij me meenam en hij uit was op andere dingen. ik wil er niet aan terug denken en vind het verschrikkelijk stom van mezelf, ik heb het aan mn moeder verteld en die leefde ook met me mee.

nouja, een jaar later, ik dacht dat iedereen het vergeten zou zijn. natuurlijk hou je wel het gevoel dat het stom is maar je kan er niks aan veranderen dus accepteert het maar, dat gaat makkelijk als niemand het erover heeft en je vergeet het een beetje maar ik heb er weer veel meer aan zitten denken nu.

maar 2 weken terug begonnen een paar opeens door de klas te roepen dat ik door hem 'gepakt' ben en dat ik een hoer was, enz. enz.

de hele klas hoorde het en leraren waren nergens te bekennen, natuurlijk.

nouja, het gaat niet zo zeer om het verhaal waarom ik gepest werd of word maar hoe kan ik me zekerder voelen?
ik merk dat ik de laatste tijd super onzeker ben, ik word al rood als ik wat vraag terwijl het een heel normaal iets is wat ik wil weten ofzo.

dus hoe kan ik zekerder of weerbaarder worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoi Claire,

Wat ontzettend naar dat je zo gepest wordt. Ik kom misschien wat ongeloofwaardig over, aangezien ik me in veel dingen herken, maar ik heb ook een gruwelijk pestverleden gehad (op de basisschool was alles perfect, maar de 1e en de 2e.... brrr).

Ik heb toen officieel vrijstelling van de leerplicht gekregen (van een maand) en ben toen naar een andere school gegaan. Het pesten is nog even gebleven, maar .... hield al snel op en heb ik toch nog een redelijke tijd gehad op mijn school.

Pesten is verschrikkelijk en dat is ook erg traumatiserend.

Zelf voel ik me niet zeker, maar ik dwing mezelf om voor mezelf op te komen. Als ik in een groep met mensen ben die ik niet ken en voel me niet op mijn gemak, dan zeg ik dat ik me onzeker voel, nog even de kat uit de boom kijk en dan gaat het vanzelf weer over.

En als ik het idee heb dat ik rood word, dan zeg ik 'ik voel me onzeker en ik heb het idee dat ik bloos'. Ik weet niet waarom, maar dat helpt heel erg bij mij.

Je bent 16 en dat betekend dat van school wisselen wellicht niet zo'n goed idee is. Het klinkt misschien stom, maar maak je school af en (vast veeeel minduimpjes voor mij) bijt van je af. Kom astjeblieft voor jezelf op. Dat heb ik tot voor kort niet gedaan en nu doe ik dat wel. In alle redelijkheid en het helpt. Mensen krijgen respect voor je en dat verdien je ook.

Geen idee of een zelfverzekerheidscursus werkt, ik heb het nooit gedaan.

Aan mensen die het goed met je voor hebben MAG je zeggen dat je onzeker/verlegen bent, maar laat dat - hoe moeilijk dat ook is - die pestkoppen het niet weten. Ze zijn genadeloos. Helaas.

Als je gaat studeren maak je een nieuwe start en ben je van ze af.

Zo super veel sterkte gewenst meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is weerbaarheidstraining niet iets voor jou
daar leer je voor je zelf opkomen.
Kijk maar eens als er iets bij jou ik de buurt is.
misschien is het iets voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg!!
Hoe gemeen moet je wel niet zijn dat ze zulke dinge tegen je zeggen :s wat een domme mensen
Ga met je mentor praten of met een andere lerares ofzo die je vertrouwe kan na jou gevoel!
Mischien kunnen zij iets voor je betekenen en anders ga je naar je coordinator !
Die doen meestal wel wat.
Heb je geen school psycoloog? Dan kan je daar mee gaan praten
Dat is misschien wel handig voor je (: veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Assertiviteit is iets wat je jezelf kunt aanleren.

Het gaat er in eerste instantie om dat je zelfwaardering hoog is. Dat wil in dit geval zeggen dat je jouw gevoelens niet ondergeschikt maakt aan anderen, maar ze even zwaar laat meetellen.

In sommige gevallen heb je echter te maken met mensen die niet voor reden vatbaar zijn. Mensen die, hoe vaak je ook probeert iets op een normale manier te bespreken, het toch steeds presteren om jou in een hoek te drijven.
Dan moet je consequent assertief zijn. Ja, iemand gewoon eens goed aanspreken op zijn gedrag, wat dat met jou doet en wat je wél verwacht.

Bijvoorbeeld tegen die arrogante klasgenoot, waar je ondanks alles toch mee moet samenwerken.
Als er minachtend op gereageerd wordt kan je zeggen: "Ik merk aan je reactie dat je niet openstaat voor wat ik je probeer duidelijk te maken. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat we er een docent bij betrekken want zo komen we er niet uit.”

Door op te komen voor jezelf en hier gewoon regelmatig mee te oefenen, vergroot je je assertiviteit en krijg je een krachtig gevoel. En daar heb je recht op, puur omdat een ander jou niet op een schofterige manier hoeft te behandelen. Door assertief op te treden, leert je omgeving dat snel genoeg af. Het respect voor jou van anderen groeit. Om nog maar niet te spreken over hoe je jezelf gaat waarderen.
Nog veel moed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de andere reacties gelezen, maar weet niet wat ik ervan moet denken. Voor mij hebben deze tips in ieder geval totaal niet gewerkt.

Sterker nog: iemand van school erbij halen, zoals een mentor die alles moet regelen, heeft mij nooit geholpen. Alles wordt toch altijd ontkend. Dat wisten de leraren zelf ook, daarom mocht ik de eerste over doen terwijl de schoolregels heel anders waren. (zakken=wegwezen)
Ik werd er alleen maar meer om gepest. Had trouwens ook bijna elke week (of 2x per week) gesprekken met de mentor, de pesters en/of hun/mijn ouders. Nooit gewerkt.

Mijn manier om daar overheen te komen, heb ik nog steeds niet helemaal ontdekt. Wat voor mij wel veel geholpen heeft is elke nieuwe school (basisschool, voortgezet onderwijs/universiteit) toch jezelf open te stellen voor mensen. Weet je, niet iedereen is zoals die pestkoppen. Waarom zou je jezelf aan hen aanpassen als je ze later niet meer ziet/meemaakt. Inmiddels heb ik echte vrienden, en als ik met hen bespreek hoe dat was, dan luisteren ze en staan me bij.

Wat ik zelf in deze periode heel fijn vond was zelfbeschermingslessen. Het is een fijn gevoel als je jezelf kunt verdedigen ;-). Maar dat hangt er natuurlijk vanaf of je ook geslagen enz wordt.

Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen vergist zich weleens. Net zoals iedereen fouten maakt - en dat iemand anders iets wil wat jij niet wilde, is niet jouw schuld.
Dat je er nu mee gepest wordt, komt niet door wat er gebeurd is, maar doordat jij onzeker bent.
Iedereen wordt weleens geplaagd, maar reageer je "verkeerd", dan kan het plagen structureel en gemener worden en zo ontaarden in pesten.

Kijk eens op Pestweb: http://www.pestweb.nl/aps/pestweb
Tips, hulp, een chat - daar weten ze er echt veel van.
Misschien kun je met je mentor overleggen of je een les over pesten kunt geven, dat kan ook helpen.

Enne… Hoe ongelooflijk het nu ook klinkt: uiteindelijk zul je er achterkomen dat JIJ de sterkste bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede stap om het hier te vragen! Je ziet het aan steeds meer duimpjes op voor je. Ook een goede stap was om het zo op te schrijven. Je hebt het voor jezelf op een rij gezet, dat helpt bij het zoeken naar de oplossing.

Nu gaat het erom ook rustig te blijven in de confrontatie. Daar knappen pesters op af. Dus laat alles maar over je heen komen, probeer gewoon te blijven kijken en reageer met dooddoeners: 'interessant', 'ik wist niet dat je daarmee zat, kan ik je soms helpen?', 'daar moet ik het eens over hebben met' - noem maar iemand met wie je dat voorbakt. Ik voorspel dat er weinig tot vervolg zal komen.

Wie doorgaat of dreigender doet moet je dan wel stevig (kunnen) toespreken: ' luister, nu ga je te ver, ik heb het er al met ... over gehad, je neemt het terug of we gaan nu een afspraak met hemhaar maken' Dat kun je alvast eens bespreken met een vertrouwenspersoon op school, met, zonder of voorbereid door moeder.

Je onzekerheid heeft er mee te maken maar moet je misschien afzonderlijk iets aan doen. Ik herken het van vroeger - en nu; het is nooit helemaal over gegaan. Het hielp het te accepteren, wel origineel toch?!

Succes!