Geslaagd voor mijn examens! Ben ik nu nog lesgeld verschuldigd?

Ik heb me in 2008 ingeschreven voor een opleiding (belastingadviseur) die bestaat uit in totaal 8 modules, verspreid over 3 semesters van een half jaar. Na het eerste halfjaar heb ik me voor 4 van de 8 examens ingeschreven, en na het 2e halfjaar ook. Omdat ik veel praktijkervaring heb op die vakgebieden schreef ik me gewoon in om te kijken of ik op de bonnefooi (schrijf je dat zo trouwens?) die examens kon halen.

Vandaag ontving ik een brief waarin staat dat ik voor alle vakken geslaagd ben. Ik hoef dus het laatste halfjaar niet meer naar "school" en mag nu over een maandje mijn diploma al ophalen.

Echter... voor de lesgelden voor die cursus wordt, verspreid over die 3 half-jaren, iedere keer een acceptgiro gestuurd voor 1/3 van het lesgeld. Ik denk dat ik nu wel verplicht ben om dat laatste gedeelte ook te betalen, maar jullie begijpen denk ik wel dat ik ook zoiets heb van: "Ik ben geslaagd, volg geen lessen meer dus waarom zou ik er wel voor betalen?" Hoe denken jullie erover? En zou ik in mijn recht staan als ik niet meer wil betalen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Even als toevoeging: Mensen die stoppen na een halfjaar kunnen zich uitschrijven en hoeven dan ook niet meer te betalen voor de rest van de opleiding.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je bent een overeenkomst aangegaan - tegen het volledige bedrag zou je de cursus volgen. Dat je de cursus al voldaan hebt doet dus niets af aan het feit dat je het volledige bedrag verschuldigd bent. De betaalwijze en periodiek doet hier niets aan af.

Een hele overtrokken vergelijking die het punt wel duidelijk maakt; stel, je had de optie gehad om pas na het behalen van je diploma te betalen. Volgens jouw gedachtegang hier zou je daarna dus ook niets meer hoeven betalen, omdat je de opleiding al succesvol hebt afgerond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het betalen moet maar dat is puur gebaseerd opwat ik vind.

Laten we zeggen ze hebben een plekje aan jouw "verhuurd" op school waardoor een ander daar niet kan zitten. Nu kunnen ze dat plekje niet meer "verhuren" omdat jij je daar ingeschreven had.

Vind het hetzelfde als dat je 10 appels koopt bij de groenteboer en je eet er maar 8 op en je gaat dan voor de andere 2 je geld terugeisen.

En natuurlijk gefeliciteerd.