Hoeveel percentiel moet je hebben om naar HAVO te gaan ?

Ik wil graag een vraag stellen en ik heb het antwoord heel snel nodig dus als je het weet geef hier antwoord op.Ik bedoel dat ik in groep 7 zit en wil naar de HAVO en ik weet niet hoeveel je er percentiel* moet hebben .

* in procenten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

535-544 citotoets!
12 jaar geleden
Het percentiel van de entreetoets doet er weinig toe. Je leerlingvolgsteem is belangrijk en dan vooral rekenen, begrijpend lezen en taal. Voor de Cito moet je officieel tussen de 540 en 545 hebben. Maar bij 538 kan het vaak ook nog. Groetjes van leerkracht groep 8.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En spelling is belangrijk. Had taal gezegd maar moet spelling zijn.
Ik geloof tussen de 535 tot 540 of 545.

Als je tijdens je Citoscore lager haalt, kun je je alsnog gewoon inschrijven en dan hoor je het vanzelf wel.
Stel dat het niet lukt en je wordt nergens aangenomen, ga dan naar een GOEDE vmbo school (ja die zijn er wel degelijk) doe daar TL. Dan kun je na je VMBO naar je HAVO gaan, is wel een kleine omweg, want van 4 vmbo ga je naar 4 havo. je doet er een jaar langer over maar je hebt je havo wel daarna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen genoeg punten behaald voor havo. Dan kun je TL gaan doen . Na 2TL kan je doorstromen naar 3havo. Want als je tot 4TL doet ga je dan naar 4havo en dat is dan een jaartje meer. Om van 2TL naar 3 havo te kunnen gaan moeten de eerste 10 vakken gemiddeld een 7.5 of hoger zijn. Ik ben ook doorgestroomd van 2TL naar 3 havo en doe nu havo 5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De citoscores om aangenomen te worden op de HAVO verschillen per school voor het voortgezet onderwijs. Maar meestal is het advies van jouw basisschool nog belangrijker dan deze citoscore (en terecht!). Hiervoor tellen de gegevens mee van het leerlingvolgsysteem (zie eerder antwoord) van de de afgelopen jaren, maar óók je werkhouding, zoals inzet en zelfstandigheid.
Als jij je opgeeft voor de Havo en de school voor het voortgezet onderwijs twijfelt, kunnen ze ook nog aanvullend onderzoek doen. Dit is vaak een NIO-test, waarmee ze een redelijk beeld proberen te krijgen van je intelligentie.
Mijn advies is om bij de school van jouw keuze na te vragen wat hun toelatingsbeleid is. Dan weet je het beste waar je aan toe bent.