Hoe is kinderopvang geregelt voor mensen die studeren?

Ik heb 2 kinderen 2 en 7 maar zit te denken voltijd een opleiding te volgen. Waar moet ik rekening mee houden qua opvang? En eventuele regelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn speciale vergoedingen beschikbaar voor ouders die studeren. Welke je kunt aanvragen is afhankelijk van de reden dat je gaat studeren. Zo krijg je meer als je kunt aantonen dat jij op bijvoorbeeld je 16de moeder werd en daarom niet bent gaan studeren of als je man eerst kostwinner was en jullie nu zijn gescheiden en jij om uit de uitkering te geraken/te blijven, een opleiding wilt gaan volgen zodat je daarna een betaalde baan kan krijgen.
Als je gaat studeren omdat je je huidige baan niet meer leuk vind, en je man genoeg verdient of de mogelijkheid heeft thuis te blijven, krijg jij minder vergoeding. Vaak wordt dan ook eerst gekeken of het werk van de man niet een deel kan vergoeden.

Praat met je opleiding alvorens je een beslissing neemt. Zijn er vaste dagen dat je naar school moet, of wisselt dit? Kinderdagverblijven zijn niet zo flexibel in het ruilen van dagen als dat sommige ouders zouden willen, vol is nou eenmaal vol, dan kan je geen extra kindje op de groep hebben. Óók niet 1 die heel lief is en waar je volgens papa en mama geen kind aan hebt omdat het een engeltje is...
Hoe zit het met je opleiding als het kind een dagje ziek is? Kinderen die ziek zijn kunnen en mogen niet naar de opvang. Kun jij dan een dag op school overslaan of moet je iets vervangends regelen? Heb je de mogelijkheid voor die vervanging? Wat als er geen vervanging beschikbaar is?
Wat zijn de tijden van de opleiding? Avondopvang (na zeven uur 's avonds) is zeer schaars en voornamelijk voorbehouden voor kinderen van ouders die nachtdiensten moeten draaien zoals bij de politie, medisch personeel etc. en gelden dan de hele nacht, in verband met het slaapritme van de kinderen. Je kunt ze niet om 10 uur 's avonds komen halen dan.
Hoeveel tijd zal je thuis in de studie moeten steken? Is dat haalbaar met twee kinderen thuis (waarvan 1 nog echt heel klein), of moeten ze extra naar de opvang zodat mama thuis kan studeren?

Praat daarna ook goed met de gekozen opvang! Of liever nog voor je kiest met meerdere kinderdagverblijven en BSO's (BSO= Buiten Schoolse Opvang)

Overigens raad ik je af om een voltijd studie te gaan doen als je alleenstaand bent. Kinderen willen niet elke dag naar de opvang. Ze willen ook op vaste dagen lekker door papa of mama uit school worden gehaald, vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis nemen om te spelen, gewoon lekker naar huis kunnen uit school etc. Als het kan, neem dan liever een deeltijd opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Studeren neemt veel tijd en geld in beslag. Denk hierbij onregelmatige roosters en flexibeliteit. Een kinderopvang moet daarom:
- Ruime tijden hebben
- Eventueel 's avonds ook beschikbaar zijn
- Kijken of ze samen met de gemeente/overheid werken voor eventuele aanvullende subsidies.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan trouwens het beste eerst informeren over je e.v.t studie. Als je daar wat meer over weet dan zou ik een keer bellen naar een opvang of een afspraak maken met de UWV/DWI