Eindexamen in klaslokalen?

Ik zit in 4 VMBO-Tl en begin deze woensdag met mijn eerste eindexamen Nederlands. Ik heb er op zich vertrouwen in, maar ik zit wel met een puntje.

Het hele jaar is ons wijsgemaakt dat de eindexamens in de gymzaal zullen worden afgenomen, i.v.m. met de eventuele overlast aan andere scholieren in ons vaste gebouw. Wij zitten namelijk op een school met ook MBO leerlingen (en dan de 3e klassers van onze eigen VMBO afdeling).
Nu kregen wij een week van te voren een email van de Teamleider met de mededeling dat het eindexamen gewoon in klaslokalen zal worden afgenomen.

Nu is mijn vraag of dit wel gangbaar is. Is het überhaupt toegestaan voor een school om de Centrale examens in gewone klaslokalen af te nemen (omdat hier erg veel eventuele afleidingspunten zijn, ramen waar je gelijk naar de parkeerplaatsen kijkt waar auto's op en aan rijden, misschien lawaaierige MBO-ers en noem maar op. Daarbij is een klaslokaal over het algemeen veel drukker ingericht dan een gymzaal en daarbij zijn onze klaslokalen niet zo groot dus je zit meer tegen elkaar 'aangeplakt').

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Bel even met LAKS.

http://www.laks.nl/

Ik denk dat school zelf mag beslissen hoe en waar. Maar vraag even na, voor de zekerheid. Als LAKS vindt dat het niet kan, dan nemen ze direct contact met je scool op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou ja, vroeger werden alle examens in gewone klaslokalen gemaakt.
Er is volgens mij geen 'wet' ofzoiets waarin staat dat de examens in een gymzaal moéten gemaakt worden. Er zijn genoeg scholen in Nederland die geen gymzaal naast de deur hebben.
Alleen vind ik het wel apart dat jullie als leerlingen er anders op voorbereid waren.
Waarom nu opeens in gewone klaslokalen? Wat voor argumenten geeft de teamleider?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mm wat raar. Nou ja, niet te veel bij stilstaan en gewoon lekker de examens maken. Dit moet toch geen gevolg zijn van zakken..?!
Succes! Ik heb zelf ook examens Havo. Spannend!
Daar zijn geen regels voor. Ik had examen in de aula, omringd met allerhande leuke dingen om ons af te leiden. Maar ik heb er geen last van gehad. Veel te veel werk om je pen van het papier te nemen, laat staan rond te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag dat gewoon hoor. Bij mij op school zit je wisselend in een klaslokaal en in een gymzaal. Vanmiddag zat ik in een klaslokaal. ik vond het eerlijk gezegd wel beter dan de gymzaal. Wij zaten maar met 20 leerlingen in de klas. Ze hadden ons in de plaats van over 2 lokalen zoals gewone tentamens over 3 klaslokalen verdeeld. Met 20 leerlingen heb je veel minder last van geluiden, leerlingen die snel klaar zijn, leerlingen die naar de wc moeten enzovoort.