Ik denk dat er geen echte dagopleiding "openbaar bestuur" is. Natuurlijk wel bestuurskunde, en dan is het een onderdeel van die opleiding.

De opleiding "openbaar bestuur", is meestal een parttime opleiding, b.v. gedurende 2 jaar 1 of 2 avonden in de week. Veel gemeenteambtenaren, die wat hogerop willen komen, maken daar gebruik van. En natuurlijk is het ook mogelijk om b.v. op de bestuursacademie, of de school voor openbaar bestuur, een cursus, training of part-time opleiding te volgen, als je al bestuurskunde of iets vergelijkbaars hebt gedaan.

Je kunt met zo'n opleiding natuurlijk een eigen adviesbureau beginnen, maar meestal zul je ambtenaar bij het rijk, provincie of gemeente worden. Er zijn dan heel wat mogelijkheden: politiek adviseur van een burgemeester, gemeentesecretaris, en allerlei sleutelposities bij de diverse ministeries, zoals b.v. beleidsmedewerker. Ook kun je denken aan semi-overheid, zoals waterschappen en zorginstellingen etc. of een baan bij een politieke partij, zoals fractiemedewerker.

Mijn indruk is, dat het een heel brede opleiding is, en het zou mij niet verbazen als je ook in het bedrijfsleven prima kansen hebt. Vooral grote bedrijven hebben mensen in dienst, die een soort brug kunnen vormen tussen de overheid en het bedrijf.