Kan iemand dit uitleggen of een goede site geven?

Ik heb morgen een herkansing van een wiskunde proef, en ik ben heel slecht in van die wortel sommen, ik had ze namelijk allemaal fout...
Bijv: ( > staat even voor wortel )
>16 + >16 =
3 >5 x 2 >8 =

zulke opdrachten ongeveer.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

>16 + >16 is niet zo moeilijk. de wortel van 16 is 4, dus 4+4 = 8

De volgende opdracht is een beetje onduidelijk. staat daar (3 x >5) x (2x >8) of staat er echt letterlijk 3>5 (wat in dat geval 5^1/3 zou zijn)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede opdracht kan je hoe dan ook niet exact (zonder rekenmachine) berekenen. Normaalgesproken in de wiskunde laat je een wortel die niet exact te berekenen, gewoon staan. Maar als het antwoord hiervan in decimalen wordt gevraagd, en je mag een rekenmachine gebruiken, dan moet je eerst de wortels berekenen, en vervolgens de keersom doen (worteltrekken komt voor keersommen)
Als je een rekenmachine mag gebruiken is het niet zo moeilijk, dan is het een kwestie van op de juiste plekken ( en ) neerzetten en op = drukken.

Waar je die haakjes moet zetten, kun je nagaan in de rekenregels. Die vind je in m'n bron onder Moderne volgorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, je moet volgens de rekenvolgorde, dus eerst haakjes, machten (zijn er allebei niet) en daarna de wortels:
>16 + >16 =
hier staan wel wortels in.
je weet als het goed is dat je >16 zo kunt oplossen, dat is 4.
dus je zet op de plaats van >16 nu een 4 neer:
dan is de som nu:
>16 + >16 =
4 + 4 = 8!

3>5 x 2>8
bij zulke sommen moet je de getallen voor de wortels keer elkaar doen dus 3x2 en de wortels keer elkaar doen dus >5 x >8
3x2 = 6
>5 x >8 = >40 want 5x8 is 40
dan krijg je nu
3>5 x 2>8 = 6>40
maaar >40 kan je ook korter schrijven:
40 kan je ook schrijven als : 4x10 dus:
6 >(4x10)
die 4 die nu onder de wortel staat daar weet je van: de wortel van 4 is 2 dus die kan je weghalen en vooor de wortel zetten inplats van eronder:
6 x 2 >10
6x2 = 12 dus dan wordt het
12 >10
en dan kan hij niet verder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens wiseb.nl
allemaal oefeningen

Toegevoegd na 27 seconden:
ik bedoel dus wisweb.nl
lol:)
Bronnen: