Ik ben boos op een leraar. Wat moet ik zeggen?

We moesten een SO inhalen van een vak. En om half 1 was ik vrij. Ik moest 4 uur wachten totdat ik de SO mocht inhalen. De leraar had netjes gezegd welke lokaal en welke tijd maar hij kwam niet opdagen. Hij had al zo vaak een datum geprikt en steeds ging het niet door. Vandaag was de laatste dag om te inhalen.. Morgen heb ik de leraar weer. Hij was wel op school. Ik ben nog is een uur in de hele school en alle leraren rond gaan vragen om te zeggen waar hij is. Steeds was het doorverwijzen en die lokaal de lokaal, maar hij was er niet. Maar echt zeker wel op school.
Wat kan ik het beste zeggen? Ik ben best wel boos, want altijd zegt hij: op tijd komen! In die lokaal!
Ik wil nog wel beleefd blijven maar ook wel van: Jaa, waarom doe je dat nou, dit kan toch niet?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wat je in ieder geval moet doen beleefd blijven, hoe moeilijk dat ook is. Verder kun je gewoon zeggen wat je wilt zeggen, wederom op een nette manier. Blijf 'meneer' en 'u' zeggen, hoe boos je ook bent. Je boosheid begrijp ik, zeker omdat je zegt dat het niet de eerste afspraak was die je met deze leraar hebt.

Ik zou zeggen: ga morgen gewoon aan het begin van de les (of dag) naar hem toe en leg hem uit dat je gisteren 4 uur hebt gewacht om de SO in te mogen halen en dat je vervolgens door de hele school naar hem bent gaan zoeken. Misschien is hij het gewoon vergeten en mag je morgen in de les alsnog het SO inhalen (als hij dit niet voorstelt kun jij dat natuurlijk wel doen hè! Initiatief tonen wordt over het algemeen zeer gewaardeerd).

Mocht hij niet willen luisteren of niet voor rede vatbaar zijn, kan je natuurlijk altijd nog even naar je mentor stappen en hem/haar vragen wat hij/zij denkt dat het beste is om te doen. Je mentor kent zijn/haar collega's en weet vaak wel wat verstandig is.

Kort samengevat: blijf netjes en beleefd, toon initiatief en probeer om het SO alsnog in te halen. (zo snel mogelijk, liefst morgen, want je had toch al geleerd voor vandaag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou gaan voor het opwekken van schaamte. Naar hem toegaan en heel bezorgd vragen: "Is alles goed, meneer, ik hoop dat u gisteren niets ergs is overkomen?"

Dan zal hij óf vertellen dat er iets was waardoor hij onverwacht niet kon komen en waarom hij dat niet aan je door kon geven. Of hij zegt "nee, hoezo?"

In dat laatste geval zou ik gewoon zeggen: "Oh, ik dacht dat u wel een goede reden zou hebben, dat u zich gisteren niet aan onze afspraak heeft gehouden. Ik heb namelijk vier uur langer op school gebleven om mij er wel aan te houden. Dat kwam mij bepaald niet goed uit, maar ja, we hadden een afspraak..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er wel aan of hij gevoel voor humor heeft of niet! Anders heeft hij misschien het gevoel dat je hem voor de gek zit te houden. Heb je het al geprobeerd? En hoe ging het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hém voor de gek houden? Als die man geen heel goede reden voor zijn gedrag heeft, moet hij zich diep schamen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat ben ik met je eens. Maar helaas zit er soms nog wel enige discrepantie tussen dat wat een docent zou moeten doen en dat wat hij daadwerkelijk doet- niet alle docenten zijn goed hoor! Ik dacht in mijn eerste jaar voor de klas bijvoorbeeld dat ik leerlingen moest laten zien wie de baas was, en daar wist ik geen andere manier voor dan discussies te winnen door me te beroepen op mijn positie: ik zeg het dus het is zo. Ik was bang voor gezichtsverlies als ik zou toegeven dat IK degene was die het bij het verkeerde eind had. Je weet niet wat voor docent dat is die zo vaak een afspraak vergeten is; als het een schattige chaoot is, moet hij zeker lachen om jouw manier en krijgt zijn leerling misschien ook nog wel een joker om in te zetten bij het SO. Als die docent mij-in-mijn-eerste-jaar is, dan moet ze heel erg opletten met hem de les te lezen (dat DOET ze natuurlijk niet, maar met een beetje pech vat hij het wel op als zijnde brutaal). Maar de bottom line is wel dat hij zich aan zijn afspraken moet houden. Punt. Alleen moet hij daar zelf even achter komen...
Met hem praten. Beleefd (!!!) zeggen waar het op staat, en laat hem maar een oplossing verzinnen. En desnoods naar de afdelingsleider, mentor of rector gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar zijn leidinggevende stappen ... Heeft altijd meer effect dan als je zelf gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is over het algemeen het beste om eerst het probleem direct met de persoon in kwestie op te lossen en pas daarna 'over zijn hoofd' te gaan. De leerkracht heeft een fout gemaakt, geeft hem de kans om het ook weer goed te maken.
Als een leerkracht een probleem heeft met een leerling spreekt hij ook eerst de leerling aan alvorens een gesprek aan te gaan met de ouders. Wel zo netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Annigje. Als je een probleem met iemand hebt, moet je eerst proberen dat probleem met de bewuste persoon op te lossen. Pas als dat niet lukt, kun je het redelijkerwijs hogerop zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik het lees is het niet de eerste keer ... Ik zou naar z'n leidinggevende stappen
Ik zou naar mijn mentor gaan die is er toch voor dit soort problemen?
Als mijn mentor ook het probleem was dan zou ik naar een andere (aardige) leeraar gaan.
Als er dan niets gebeurde dan heb je een slechte mentor en een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf nu nog een mail aan die leraar met je keurige tekst en uitleg van hier in je GV-berichtje en doe die in cc naar je mentor.
Kan de mentor die docent er morgen op aanspreken en loop jij niet het risico dat de docent het morgen te druk heeft om te luisteren.

Lijkt nergens naar, van de docent. Ik vind daarom ook dat je een nieuwe kans op de SO moet hebben.