Is goed kunnen hoofdrekenen een vereiste voor bijbaan als kassamedewerker?

Als arme studente ben ik op zoek naar een bijbaan en nu zag ik dat de plaatselijke supermarkt om kassamedewerkers vraagt. Daarvoor zou ik wel willen solliciteren, alleen vraag ik mij af of heel goed kunnen hoofdrekenen daarbij een vereiste is? Of zijn de kassa's tegenwoordig zo modern dat het wisselgeld-bedrag gewoon op het scherm komt te staan?
Het is niet zo dat ik helemaal niet kan rekenen, maar het lukt me vaak niet in enkele luttele seconden. Is dit een probleem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Het wisselgeld bedrag staat bij een moderne kassa inderdaad op het scherm/de bon maar dan nog is het gewenst dat je 'handig' kunt teruggeven m.b.v. de doortelmethode.

Stel: bedrag is euro 23,30 en de klant betaalt met euro 50,00. De 'echte' caissière stopt dan niet zomaar euro 26,70 in de hand van de klant maar telt het bedrag tot euro 50,00 vol, waarbij zo weinig mogelijk munten worden gebruikt en waarbij de klant mee kan tellen.

(Eerst een munt van 0,50 en 0,20 en een van 1,00 euro uit de kassa halen om deze in de hand van de klant uit te tellen tot 25,00, dan een biljet van euro 5,00 ('en 5 is 30') en nog een biljet van euro 20,00 ('en 20 maakt 50').

En dan zul je nog de klanten hebben die je in het begin van je a propos kunnen brengen door bijv. te zeggen: 'wilt u er .... bij hebben?' (enkele 'pasmunten', zodat de caissière alleen met biljetten terug hoeft te betalen. Maar met dit initiatief houden de kassa's geen rekening.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hoeft niet perse te kunnen hoofdrekenen maar wel kunnen tellen.. Je zou vast al kunnen oefenen thuis met terug geven van geld.. Je neemt bv een bedrag van 35.50 nou je krijgt 50€ .. dan tel je wat je terug moet geven .. Maar een voordeel is er ook!! Veel mensen pinnen.. maar goed ... Oefenen en oefenen dan lukt t je wel .. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hoofdrekenen is geen vereiste om aan de slag te gaan als kassiere.

Een aantal van mijn oud-leerlingen werkt nu als kassiere bij de plaatstelijke supermarkt.
Ik weet van een aantal van hen dat rekenen echt een groot probleem voor ze is. Toch doen ze hun werk als cassiere uitstekend en met veel plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik snap de min niet.
Dit is gewoon een juist en bemoedigend antwoord.
+1
Het ligt gewoon aan de winkel.
Waar ik werk (natuurvoedingswinkel) doen we het met hoofdrekenen. Sterker nog: we hebben wel de mogelijkheid om die functie in te schakelen op de kassa zodat we kunnen aflezen wat we terug moeten geven maar laten die functie bewust uit om onszelf te trainen.

Maar in de grote(re) supermarkten wordt die functie op de kassa wel altijd gebruikt en hoef je echt niet te kunnen hoofdrekenen dus maak je maar geen zorgen.

Werk ze :-)
11 jaar geleden
Klant moet betalen 45 euro. Geeft 50 > Je voet dan in de kassa 50 dan zegt hij dat je 5 euro terug moet geven. Als je bij een supermarkt zoals AH, C1000 etc. Is dit niet nodig.