Waarom werken getallen op de basisschool anders dan op de middelbare school?

Toen ik in de brugklas terecht kwam en wiskundeles kreeg verbaasde het me dat bijna alles dat ik op de basisschool over getallen had geleerd niet meer scheen te kloppen. Bij vermenigvuldigen gebruik je geen 'X' meer, maar een '.', 7 gedeeld door 4 is opeens wel mogelijk en je rekent niet meer van links naar rechts maar op een volgorde die uit gaat vaan haakjes en allerlei schema's die bepalen in welke volgorde je moet rekenen.

Het zijn maar een paar voorbeelden. Eigenlijk alle kennis die ik op de basisschool over getallen had opgedaan kon de prullenbak in Ik raakte in ieder geval in de war van al deze veranderingen, en ik vraag me af waar ze voor nodig zijn.

Waarom programmeren we kinderen in het onderwijs eerst om op een bepaalde manier naar getallen en andere wiskundige symbolen te kijken, en leren we ze later ze het allemaal fout geleerd hadden. Waarom leren kinderen het op de basisschool niet meteen goed? Is deze keuze didactische keuze eigenlijk wel bewust gemaakt of werken de mensen die verantwoordelijk zijn reken- en wiskundeonderwijs op basisscholen en middelbare scholen knullig langs elkaar heen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Tja, maar de enige echte reden is gewoon simpelweg eerst de basis kennen voordat je de stappen wilt maken naar "echt" wiskunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je ook eens erin verdiepen hè, het blijft niet altijd 1+1=2 met ronde getallen. Net als het antwoord hierboven is dat de basis van algebra, je weet hoe je het moet berekenen, verder helpt je rekenmachine je verder op de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet weten dat er verschillende richtingen in wiskunde zijn.
In de basisschool krijg je gewoon rekenen, dus een X is goed genoeg omte vermenigvuldigen.
Als je algebra gaat doen kan een X voor een variable staan.

In de basisschool gebruik je ook voornamelijk gehele getallen dus 7/4 kan niet.
Maar als je rationaale getallen leert kan dat weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat de X bij algebra iets anders betekent, maar waarom leer je dan gewoon op de basisschool al met een '.' werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjah, omdat het voor de kinderen in de basisschool mss te verwarrend is? Een . lijkt mss teveel op een ,?
Ben geen leerkracht wiskunde dus weet het niet.
omdat als jij bijvoorbeeld algebra sommen krijgt zoals
''2xy+4zi=K.n'' en dat ipv + maar moet vermenigvuldigen zou je 2xyX4zi krijgen en dat verwart je vandaar denk ik die punt

Toegevoegd na 43 seconden:
Zoals Valgo ook al zei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon de basis zoals wat er meestal in het dagelijks leven gebruikt word en het licht ook het niveau dat je doet zoals havo of vwo en dan zou ik me dus meer afvragen warom krijg je allemaal rare wiskundige sommen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit echt allemaal klopt, heb je op de basisschool slecht rekenles gekregen.

Dat je geen 'x' meer gebruikt, maar '·', dat went snel - dus dat is geen kwestie van 'goed' of 'fout', maar van een ander symbool gebruiken. Twee daagjes ermee werken en je bent er helemaal aan gewend.

Maar dat 9/4 op de basisschool niet kon, duidt op heel beperkt rekenonderwijs. Op de basisschool zou je toch op z'n minst verwachten dat daar uitkomt '2 met rest 1', of '2¼' (sorry, ik heb even 9/4 genomen in plaats van jouw 7/4, omdat ik het symbool voor "3/4" niet kon vinden).

Op veel basisscholen wordt zelfs al 7/4=1,75 onderwezen (of 9/4 is 2,25 in mijn voorbeeld).

Ook de prioriteiten van de bewerkingen worden op een goede basisschool al gegeven. Dus 3+4·5 is geen 35, maar 23. Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, leer je als ezelsbruggetje.

Jouw beschrijving doet mij daarom aan slecht rekenonderwijs denken.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, vooral machtsverheffen en worteltrekken passen niet goed in de reeks. Dat vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig zijn, evenals optellen en aftrekken, klopt ook. Dat leerde je erbij wanneer het ezelsbruggetje ter sprake kwam. Daarmee werd het een wat vreemde situatie: een ezelsbruggetje plus een aantal regels. Maar het werkte wel.
Ik vind dit een heel bijzondere vraag. Ook je andere vragen vind ik bijzonder. In mooi Nederlands beschrijf je je verwondering over verdieping in de rekenkunde. Dit betekent iets, en wat, weet ik niet goed.
Ik denk, dat het te maken heeft met jouw wereldbeeld en de manier hoe jij dit wereldbeeld bijstelt.
In het begin, is het alleen mogelijk, om dingen uit het begin te vertellen. Ingewikkelder dingen volgen later. Als je de dingen uit het begin, als absolute waarheid ziet, kun je verdere kennis moeilijker toevoegen.
Dit is een verschijnsel, dat goed bekend is in Neurale Netwerken. Dat zijn systemen die kunnen leren, en in staat zijn creatieve antwoorden te geven. Ingenieurs ontdekten, dat een neuraal netwerk niet helemaal moet worden volgepompt met kennis; je moet stoppen als zo'n 98% van de antwoorden juist zijn. Ga je verder, dan ontstaat rigiditeit in het systeem; het staat niet meer open voor nieuwe kennis, het leren stopt.
Uiteraard moet dit verschijnsel ook optreden bij zeer complexe systemen als de mens. En inderdaad, van oude mensen heb ik wel gehoord, dat hun verstand som 'vol' zit. Ook is bekend, dat zij moeilijke nieuwe dingen kunnen leren. Maar van psychologisch onderzoek over dit verschijnsel, heb ik niets gelezen.
En omdat jij waarschijnlijk heel jong bent, is jouw vraag zo bijzonder.
Probeer je in te denken en voor te stellen, dat dingen nooit af zijn. Niets is perfect. Panta rei. En zo is het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo jong ben ik niet hoor, ik ben inmiddels al 18. Het is wel zo dat ik al heel lang rondloop met de vraag die ik hierboven heb gesteld. Ik weet niet zeker hoeveel het met mijn wereldbeeld te maken heeft, en met onvermogen om de dingen anders te zien. Op de lerarenopleiding geschiedenis die ik nu doe, heb ik een hoop nieuwe kennis opgedaan, die elkaar nogal eens tegen sprak. Toch kon ik deze kennis wel verwerken. Ik denk dat het vooral ligt aan de manier waarop ik getallen en andere wiskundige informatie verwerk. Ik heb jaren geleden de diagnose NLD (nonverbal learning disorder) cadeau gekregen, wellicht verklaart dat het nodige. Ik kan me herinneren dat een docent mij in de 2e en 3e klas algebra en lineaire formules probeerde te leren, en ik de opdrachten consequent fout maakte. Het vervelende was, dat de docent niet goed begreep welke fout ik steeds maakte, hij bleef dezelfde uitleg geven en voor mijn gevoel deed ik precies wat hij zei. Uiteindelijk hebben ze mij maar opgegeven en getrakteerd op een vakkenpakket vol talen. Wat het stellen van deze vraag in ieder geval betekent, is dat ik mee probeer te doen aan het falende reken- en wiskundeonderwijs in Nederland. Ik ben zelf volstrekt buiten de boot gevallen wat wiskunde betreft, en zie in de redenen die ik hierboven beschrijf een van de oorzaken hiervan.
Op de basisschool was het nog 'rekenen', tenminste zo werd het waarschijnlijk genoemd. Maar op het voortgezet onderwijs heet het wiskunde en dat is iets heel anders dan rekenen en dus ook een heel andere methode qua formules en symbolen. En daarbij komt dat rekenen op de BASISschool de BASIS is voor wiskunde op het voortgezet onderwijs.