Heb ik het recht om een hoeveelheid uren werk te verspreiden over een beperkt aantal dagen?

Ik werk parttime in het voortgezet onderwijs, 13 uur. Ik krijg toegezegd dat ik zes dagdelen verspreid over vier dagen moet werken. Ik kan het niet vinden in het CAO, maar volgens mij heb ik recht op twee dagen vrij, dus drie dagen werken. Het officiele rooster is pas eind juli bekend. Tot die tijd kan ik nog niets aan kinderopvang regelen voor mijn kinderen, terwijl hiervoor wel wachtlijsten zijn. Kortom, het word mij moeilijk gemaakt, wie weet wat mijn rechten zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, ik praat uiteraard over het komende schooljaar 2011/12.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

ligt eraan van hoe laat tot hoe laat een dagdeel is. Als je bijv je kinderen naar school wilt brengen en zelfs halen, werk je immers een deel van twee dagdelen, lijkt mij. want je kunt niet dan van 8 to 12 werken of 12 tot 4 uur. 8 uur zou te vroeg zijn, en 4 uur te laat. Komen ze je daar wel tegemoet in? dan kun je vier dagen werken, maar wel op de door jou gewenste tijden. verder zou ik het aan een collega vragen die lid is van de bond, of zelf lid worden, desnoods. Ik weet wel dat het onderwijs cao anders werkt dan andere CAO's. dus tja, het is een beetje moeilijk om een precies antwoord te geven. Een werkgever moet het minstens een maand van te voren laten weten, dat weet ik toevallig wel. maar inderdaad, dat is te kortdag om iets qua kinderopvang te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hey smartiepants,

Als het nergens op papier staat, sta jij in principe in je recht.
Echter zal ik het als ik jou was eventjes overleggen met je werkgever, voordat er straks een groot conflict ontstaat, want dan ben je nog veel verder van huis.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De week bestaat uit 7 dagen zaterdag en zondag zijn de twee vrije dag in het onderwijs. Je kan dus een contract krijgen voor 13 uur werken. Over 6 dagdelen dat is driedagen werken. Dat is ongeveer 2 uur per dagdeel.
Niets mis mee hoef je ook niet in de cao te zoeken. Is gewoon een partime contract
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, zo simpel ligt het niet. Dertien lesuren staan niet gelijk aan 13 x 60 minuten. bovendien zijn de contacturen onderdeel van een taakmenu en het evt. mentorschap zit er ook nog bij.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat snap ik maar het komt neer op 13 uur in zes dagdelen dat is dus gewoon binnen een normale werkweek partime werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het is parttime, en?