wat houdt de primaire politiedienst in?

Wat houdt de primaire politiedienst precies in, wat moet je bij die opleiding allemaal doen? En hoe oud met je zijn om die opleiding te kunnen volgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Gaat deze vraag over het antwoord op je eerdere vraag http://www.goeievraag.nl/maatschappij/onderwijs/vraag/548198/vakken-belangrijk-recherche van FritsHG? In dat antwoord wordt "primaire politiedienst" niet genoemd, wel "primaire politieopleiding" en "uitvoerende politiedienst".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat gaat daar over ik las inderdaad net dat ik het verkeerd gelezen had

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je de primaire politieopleiding bedoelt, niet de primaire politiedienst.

Met jouw vooropleiding (mavo/havo) kan je Politiekundige worden. Dat is een hogere functie dan Surveillant of Hoofdagent. Op deze website https://www.kombijdepolitie.nl/LerenEnWerkenAlsAgent/politiekundige/Paginas/opleiding.aspx vind je informatie over de opleiding tot Politiekundige. De opleiding duurt vier jaar en je moet minstens 18 jaar oud zijn om er mee te mogen beginnen. Op deze website https://www.kombijdepolitie.nl/LerenEnWerkenAlsAgent/politiekundige/Paginas/profiel.aspx vind je de overige eisen voor toelating.

Op https://www.kombijdepolitie.nl/LerenEnWerkenAlsAgent/politiekundige/Paginas/opleiding.aspx vind je onder meer deze informatie:

"Opleiding

In de praktijkgerichte hbo-opleiding tot politiekundige leer je in vier jaar alle vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse operationele politiewerk.

Maar je leert ook preventieve plannen te ontwikkelen en uit te voeren. Je leert inzicht krijgen in sociaal-psychische problematiek om passende hulpverlening te kunnen inschakelen. Kortom: de studie belicht alle onderdelen van wijkgericht politiewerk en de rollen die jij daarin kunt vervullen.

Beroepssituaties worden op de Politieacademie in casussen uitgediept. Hierbij komen de kerntaken van het politiewerk (intake, handhaven, noodhulp en opsporing) in samenhang bij elkaar. Je werkt veel in groepen aan opdrachten, ook zijn er klassikale lessen en leer je zelfstandig.
Om fysiek in actie te komen krijg je boksen, zelfverdediging, (reddend) zwemmen, conditietraining en aanhoudingsvaardigheden. Ook krijg je lessen om met je geweldsmiddelen om te gaan. En een politierijopleiding."

Daarna volgt een tekst over Studiefasen. Daarin staat onder meer:

Studiefasen

• Oriëntatiefase (één jaar): Al het basispolitiewerk komt aan de orde. Schietonderwijs en aanhoudings- en zelfverdedigingsvaardigheden spelen een belangrijke rol.
• Functioneringsfase (anderhalf jaar): Je duikt verder in de noodhulp, opsporing en handhaving.
• Integratiefase (zes maanden): hier komt de kernopgave gemeenschappelijke veiligheidskunde aan bod. Je bestudeert de politiek-bestuurlijke omgeving van de politie.
•Profileringsfase: in dit jaar volg je een minor (6 maanden) en schrijf je een bachelorthesis (6 maanden).

Bij Praktische zaken staat op die website onder meer:

• De opleiding tot politiekundige wordt uitsluitend gegeven op de Politieacademie in Apeldoorn.
Antoni