Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt er precies bedoelt met 'onderwijskundig kader'?

Bij een theoretisch onderzoek spreek je van een 'theoretisch kader', voor mijn afstudeeronderzoek maak ik een 'afstudeerontwerp'. In het plan van aanpak staat vermeld dat ik dan moet omschrijven binnen welk 'onderwijskundig kader' mijn ontwerp valt. Ik snap alleen niet wat daarmee bedoelt wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je hetzelfde te werk kunt gaan als het schrijven van een regulier theoretisch kader. Alleen gebruik je nu specifiek theorie die erkend is/bruikbaar is in de onderwijskunde, dat kunnen bij onderwijskunde natuurlijk ook onderzoekstheorieën zijn uit de richtingen van psychologie, pedagogiek en sociologie.

Het theoretisch kader omvat de theoretische benadering die je tijdens het onderzoek hebt gebruikt.

Theoretisch kader bestaat uit:
1. Literatuuronderzoek, onderzoek naar modellen en theorieën die over jou scriptie onderzoek gaat
2. Definitiebepaling, uitschrijven van alle woorden die in je hoofd en deelvragen staan om misverstanden te voorkomen.
3. Modellen en Theorieën, deze koppelen aan je hoofd/deelvragen en uitleggen waarom je voor welk model/theorie gekozen hebt. en tevens uitleggen hoe je het gaat gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je omschrijft dat het een scriptie is voor ... (schooltype, niveau etc).
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Geweldige vraag. Het zou mooi zijn als deskundigen zich dit soort vragen wat vaker zouden stellen. Gewoon: wat bedoel je nu eigenlijk?

Ik heb (jaren '70) onderwijskunde in mijn studie gehad. Uiterst leerzaam, veelzijdig en relevant. Ik vraag me af of er ergens een definitie bestaat van 'onderwijskundig kader'. Want methodisch is het vak volgens mij niet sterk.

Volgens mij:
Set van doelstellingen en randvoorwaarden voor het succesvol uitvoeren van onderwijs.
Dat gaat dan over: onderwijsbeleid en regelgeving, schoolbeleid en sociale context, didactische methoden en middelen, competenties van het personeel.

Gelet op de aard van de vraag zou dit een concreet antwoord moeten kunnen zijn :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding