Hoelang mag je ziek zijn ?

En niet nasr school wat is maximaal bijvoorbeeld na een operatie

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind dat jij ziek mag zijn zolang je ziek bent en totdat je er klaar voor bent om weer naar school te gaan. Scholen onderschatten hoe ingrijpend een operatie kan zijn, dus mocht je jezelf er nog niet klaar voor vinden en de school vindt dat je weer moet komen, laat de arts dan een brief schrijven. Neem de tijd te herstellen hoor!

Je arts (huisarts of behandelend arts) kan je dat mededelen. Als je langer nodig hebt om te herstellen, overleg dan opnieuw met je arts. Sommige scholen zijn echter bereid extra voorzieningen te treffen om schoolgang mogelijk te maken, als je teveel lessen mist kan het zijn dat je daardoor een jaar over zou moeten doen. Ik heb de ervaring dat goede scholen niet dwingen maar wel heel veel mogelijk maken. Zo kan een medeleerling je alvast taakjes en huiswerk bezorgen. In de praktijk is gebleken dat je zelfs via een webcam en de computer thuis de klaslessen kan volgen. Zolang het niet te inspannend is, geeft het wat afleiding en kom je de tijd door zonder achterstand. Dan ben je beter EN bij de les. Dat voelt vaak heel goed. Met bijvoorbeeld je ouders en docenten kun je goede afspraken maken. Het gaat er immers om dat je zo goed mogelijk door de herstelperiode heen komt. Als je op deze manier deel hebt aan het gebeuren op school voel je je ook minder down en eenzaam, vooral als je na de operatie wat pijn hebt. Ik wens je sterkte en beterschap!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100