Dat hangt puur van de operatie en het daarbij hoorende de herstelproces af. Als jij aan het hart geopereerd ben en ze hebben daar iets omgelegd of zo. Kan men je niet na een week of zo weer op school verwachten. Ben je aan je been geholpen, en kan je het prima met krukken redden, verwachten ze je na enkele weken wel weer op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat jij ziek mag zijn zolang je ziek bent en totdat je er klaar voor bent om weer naar school te gaan.
Scholen onderschatten hoe ingrijpend een operatie kan zijn, dus mocht je jezelf er nog niet klaar voor vinden en de school vindt dat je weer moet komen, laat de arts dan een brief schrijven.
Neem de tijd te herstellen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een ziektebriefje van de arts en daarop staat hoelang je van school afwezig kunt blijven omwille van ziekte. Dit ziektebriefje moet je aan je school bezorgen. Je zal daar vast wel over kunnen lezen in het schoolreglement.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je arts (huisarts of behandelend arts) kan je dat mededelen.
Als je langer nodig hebt om te herstellen, overleg dan opnieuw met je arts.
Sommige scholen zijn echter bereid extra voorzieningen te treffen om schoolgang mogelijk te maken, als je teveel lessen mist kan het zijn dat je daardoor een jaar over zou moeten doen.
Ik heb de ervaring dat goede scholen niet dwingen maar wel heel veel mogelijk maken.
Zo kan een medeleerling je alvast taakjes en huiswerk bezorgen.
In de praktijk is gebleken dat je zelfs via een webcam en de computer thuis de klaslessen kan volgen.
Zolang het niet te inspannend is, geeft het wat afleiding
en kom je de tijd door zonder achterstand.
Dan ben je beter EN bij de les.
Dat voelt vaak heel goed.
Met bijvoorbeeld je ouders en docenten kun je goede afspraken maken.
Het gaat er immers om dat je zo goed mogelijk door de herstelperiode heen komt.
Als je op deze manier deel hebt aan het gebeuren op school voel je je ook minder down en eenzaam, vooral als je na de operatie wat pijn hebt.
Ik wens je sterkte en beterschap!