Is het "het SO" of "de SO" ?

Toegevoegd na 10 minuten:
SO staat voor schriftelijke overhoring

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat ligt er toch aan welke so?

Het beste antwoord

Als SO staat voor "schriftelijke overhoring", dan is het "de SO", want overhoring is een de-woord.

Als SO staat voor "speciaal onderwijs", dan is het "het SO", want onderwijs is een het-woord.

Toegevoegd na 1 uur:
DE so dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

So kan verwijzen naar:

* de suffix '.so' bij filenamen op een Linuxsysteem die wijzen op een shared library (dynamische bestandsbibliotheek) of een dynamically loadable object

*Speciaal onderwijs (Het)
*Secundair onderwijs (Het)
*So (fluit), een Koreaanse bamboefluit ( De)
* de 5e toon so in het relatieve toonladdersysteem (Do re mi fa so la si do)

SO kan verwijzen naar:

* Schoolonderzoek (SO), toets in het middelbaar onderwijs (Nederland) (Het)
* Schriftelijke overhoring (SO), een kleine versie van een proefwerk (De)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Je zou SO (De) in Soest bijna vergeten!
http://www.so-soest.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OH, jeeeee.
Ja, die heeft het dan nog tot wikipedia gebracht...:-)
Het is de overhoring. Toch zou ik het SO zeggen. Interessante vraag. Ik zal mijn hbo lerares eens vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt inderdaad makkelijk "het SO".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo? 'Het SO' klinkt echt niet. ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou misschien niet, voor anderen wel. "Hoe heb jij het SO van gisteren gemaakt?" "Hmmm, ik vond het SO erg moeilijk" "Een vraag op het SO snapte ik niet". Het is al ruim 20 jaar geleden dat ik SOs maakte, maar volgens mij hadden wij het inderdaad wel over "het SO" en nooit over "de SO". Het woordgeslacht van een afkorting kan afwijken van het geslacht van het hoofdwoord van die afkorting: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/39/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook horen hoe je het zegt niet HET so Maar ut So dan is het logisch dat mensen HET zeggen in plaats van de!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei/zeg wel "het", niet (alleen) "ut", wat overigens slechts een verkorte vorm van "het" is, dus nog steeds hetzelfde.
Het is de SO, als het staat voor overhoring.

In mijn tijd stond het voor (het) schoolonderzoek. Grappig genoeg kan ik me niet herinneren of ik ooit "het" ervoor heb gezet. "Wat had jij voor je SO?", "Volgende week SO".
Nee, ik weet bijna zeker dat ik er nog nooit een lidwoord bij heb gebruikt. :-)