Bij welke studie richt je je op onderzoek?

Ik ben bezig met een debat voor Nederlands en merk dat ik het opzoeken op internet etc. heel erg leuk vind. Nu zou ik hier later iets mee willen doen. Is er een studie (universiteit) die zich hier op richt? Of een studie die er bij in de buurt komt?
Als deze studies niet bestaan, weet dan iemand een baan die er misschien mee te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat alle universitaire studies je opleiden tot onderzoeker. MBO is vooral op de praktijk gericht en HBO zit hier tussenin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De studies die ik kan bedenken:
Archeologie, wiskunde, taalkunde(waar komt de taal vandaan) geografie, oceanografie
Je kunt het zo gek niet noemen of je hebt er onderzoekers is. Onderzoek ter plekke, of in boeken en op internet.
Ik heb een tijdje een baan gehad om mensen te helpen uit te zoeken op welke bijstand ze recht hadden, dat is ook al en soort onderzoek.
Dus bedenk gewoon welke richting je interesse heeft, en je vindt vast wel iest wat je leuk vindt
13 jaar geleden
Het werkelijk richten op onderzoek doe je na dat je bent afgestudeerd. Dan kun je als AIO verder studeren en je richten op onderzoek. Ben je dr.
ronron1212
13 jaar geleden
Geschiedenis. Daar leert men je eigenlijk opzoeken en researchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het je om het opzoeken van informatie gaat is de studie Informatiedienstverlening- en management misschien iets voor je?

Je kunt terecht bij uitgeverijen, telecom- en internetbedrijven en culturele instellingen. Maar ook bij overheidsinstanties, bibliotheken en de media (radio, televisie, kranten). Op een televisieredactie bijvoorbeeld zul je als informatiespecialist je vooral bezighouden met het snel en efficiënt vergaren van informatie. Als afgestudeerde IDM’er kun je echter ook bij een bibliotheek als documentalist gaan werken: je verzamelt en beheert dan informatie. Bijvoorbeeld door het aanleggen van (digitale) knipselmappen over actuele onderwerpen.

De studie Informatiedienstverlening en -Management leidt op tot diverse beroepen binnen het informatievak:

* Bibliothecaris
* Content manager
* Consultant information management
* Documentalist
* Informatiespecialist
* Informatiemakelaar
* Informatiemanager
* Mediatheekmanager (hoofd-mediathecaris bij een grote onderwijsinstelling)
* Webcoördinator
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zeker een studie voor, informatiekunde!