Nee, Google heeft geen monopolie: iedereen die wil, mag een zoekmachine of een virtuele wereldbol op internet zetten en reclame-inkomsten genereren. Google draait ook mee in allerlei open-ontwikkelings-clubs (is lid van W3C, de club die de open standaarden beheert) en gooit z'n standaarden zo veel mogelijk open. KML (Google's kaarten-taaltje voor maps en earth) is bijvoorbeeld een door het OGC (open geospatial consortium) goedgekeurde open standaard.

Door het enorme marktaandeel komt Google wel over als een monopolist, maar Google is er natuurlijk enorm bij gebaat om juridisch NIET als monopolist te worden aangemerkt en zal dan ook alles doen wat nodig is om dat te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Duckje;

Niet helemaal, want er zijn nog meer bedrijven die zoekmachines exploiteren. Google is echter wel verreweg de grootste en domineert die markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, van alle diensten die Google biedt, zijn ook andere aanbieders. Dan heb je geen monopolie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld:
Zoekmachine (Bing, Yahoo)
E-mail (Hotmail, Yahoo, Etc.)
Maps (Bing Maps, etc)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als bijna iedereen google gebruikt als zoekmachine?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er is een mogelijkheid andere te gebruiken. Bij een monopolie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bedankt!
bamibal
13 jaar geleden
Een monopolie betekent dat er één aanbieder is. Google is misschien marktleider, maar geen monopolist. Je zou misschien wel kunnen spreken van een oligopolie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie
Google had in 2010 een marktaandeel van ongeveer 94% in Nederland (in the US is dit veel lager (ongeveer 75%)
Dus wat dat betreft kun je zeker zeggen dat Google bijna een monopolie heeft. (Want er zijn wel andere partijen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google werkt op meerdere markten, het is geen echte monopolie, maar vanwege zijn grote heeft het op sommige gebieden het meeste marktaandeel. de zoekmachine is absoluut geen monopolie, dat is een monopolistische concurrentie, want veel aanbieders en een heterogeen product, dat betekent dat dus elke zoek machine zijn zoek resultaten wat anders aanbied. Google vormt wel op sommige markten een natuurlijk monopolie, dat is (in dit geval omdat het een groot bedrijf is) dat het goedkoper kan produceren dan zijn concurrenten en daarom het een beetje een soort monopolie is.