Heeft het Gymnasium 'echte' voordelen?

Het zit zo, ik zit in 3 Gym en was het hele jaar zeker dat ik naar 4 VWO wilde(Op dezelfde school) omdat ik geen zak aan Grieks en Latijn vind. Ik heb een profiel gekozen zonder klassieke talen enzo. Een week geleden kwam de decaan de klas binnen en zei dat het nu zo'n beetje definitief was. Op dat moment begon ik ontzettend te twijfelen of ik niet toch het Gymnasium moest blijven doen. Ik ben er al zeker van dat ik later geen dokter of iets anders medisch wil worden. Maar heeft het echt voordelen, bijv. dat er op de universiteit niet geloot hoeft te worden omdat je het Gymnasium gedaan hebt en je later makkelijker een baan krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (9)

Nee, volgens mij is Gymnasium precies hetzelfde als VWO, alleen bij Gymnasium heb je Latijn en Grieks erbij. Verder is er geen verschil. (dat is ook de reden waarom ik ook VWO heb gekozen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel vaak zo dat er op je diploma te staan komt welk niveau je hebt gedaan. Dus kun je makkelijker een baan krijgen, maar dit hoeft niet. Er staat ook zeker wel ergens geregistreerd dan je 3 jaar gymnasium hebt gedaan, wat ook in je voordeel kan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je cijfers hebben meer invloed op een loting dan of je Grieks en Latijn hebt gevolgd en voor een baan maakt het ook niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk in elk geval, voordat je een keuze maakt, dat je een van de klassieke talen na de 3de klas kan laten vallen. In de bovenbouw worden de klassieke talen sowieso makkelijker dan in de onderbouw, omdat je geen grammatica en woordjes meer hoeft te stampen.

Nu het voordeel van gym; je onderscheid je enigszins van de grote massa. Het aantal leerlingen dat gym heeft gevolgd is gewoon relatief klein.

Verder heeft het bij vervolgstudies niet heel veel voordeel.

Trouwens ik vond Grieks en Latijn ook nooit een zak aan, maar uiteindelijk ben ik ook wel weer blij dat ik het gym afgemaakt heb.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik heb in mijn werk absoluut voordeel aan Latijn en Grieks, niet omdat ik die talen nou zo vaak tegenkom, maar omdat ze me een goede basis hebben gegeven voor het veel sneller oppikken van andere talen. Ik controleer de kwaliteit van programma's in een stuk of twintig talen, dus dat voordeel buit ik dagelijks uit.

Maar als je geen liefde voor talen hebt en dus ook niet snel iets in die richting zal zoeken als werk, dan is atheneum een prima voorbereiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, kun jij een stuk of 20 talen begrijpen Suzy?
Ik heb al moeite om zowel mijn Engels, Frans als Spaans bij te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik kan natuurlijk niet die 20 talen lezen zoals je een Nederlandse roman zo zou lezen. Mijn ervaring met Grieks en Latijn geeft me vooral een 'edge', ik doorzie sneller de structuur van taal en kan eerder verbanden leggen tussen wat ik op mijn scherm zie en een taal die ik wel beheers. De Romaanse talen die ik niet (zoals Engels, Duits en Frans) op school heb geleerd (Spaans, Italiaans, Portugees, Roemeens) kan ik schriftelijk vrij aardig volgen. Modern Grieks heeft grotere verschillen met Oud Grieks dan je zou denken, maar alleen al het kennen van het alfabet en hier en daar een woordje scheelt. Van talen die daar wat verder van afstaan (denk aan Tsjechisch en meer van dat soort Oost-Europese talen) kan ik met de brontaal (Engels) ernaast redelijk inschatten welk stuk Engels overeen komt met welk stuk Tsjechisch en of alles vertaald is. Ook zie ik het snel wanneer er een stukje in een andere taal is blijven staan. Zo kan ik zien of de vertaling goed is geïmplementeerd in het programma. Maar de review van de vertaling zelf moet toch echt gedaan worden door iemand die de taal beheerst. Alleen karaktertalen (Mandarijn, Kantonees, Japans) zijn echt een totaal mysterie voor me, daar kan ik helemaal niets mee. Ja, ik kan zien en horen of het Japans is of één van de Chinese talen (maar niet welke), maar daar houdt het mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Het klinkt erg interessant, ik ben altijd geinteresseerd geweest in taalstructuren.
Ik kan me wel inleven in wat je zegt, zelf kan ik bijvoorbeeld Portugees wel redelijk begrijpen, aangezien ik Spaans kan. Ik ben al sinds mijn zestiende bezig met een soort woordenboek Spaans te maken, ik ben slechts een amateur, maar ik wilde voor mezelf een soort structuur aanbrengen waarmee ik in de toekomst ook makkelijk andere talen zou kunnen begrijpen/leren.
Ik besteedde soms dagen hieraan, het is een enorm karwei waar ik nog wel wat jaartjes zoet mee ben, maar leuk is het wel.
Nee, niet echt voordelen maar wel wat voordelen. Zo is de studie voor arts makkelijker voor een gymnasiast dan een Athenereum'er omdat die geen latijn heeft gehad dus al die woorden helemaal nieuw zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het gymnasium heeft niet echt voordelen...
tenzij je later iets met grieks en latijn wil doen.
dan is het wel net zo makkelijk.
maar jij zegt dat je het niet wilt.
dus waarom dan al die moeite doen voor niks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen een arts, maar ook bij chemie (periodiek systeem) en biologie wordt latijn gebruikt.
Daarnaast zal grammatica van andere talen makkelijker te leren zijn met kennis van latijn en grieks.

Echter, die basis heb je al na 3 jaar.

Een baan krijg je mi. niet makkelijker dan met een atheneum diploma. Na het VWO zal je sowieso toch nog een studie richting moeten gaan kiezen....die keus bepaald veel meer je kans op werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vwo is atheneum & gymnasium samen, dus je gaat niet naar vwo, je doet al vwo.
Maar om antwoord te geven op je vraag, nee ik denk niet dat je daar heel veel voordeel mee hebt als je geen (para)medische studie gaat doen.
Ik denk dat het dan juist beter is om atheneum te gaan doen, omdat je daar tegenwoordig duits en/of frans bij moet hebben als extra vak waar je anders grieks/latijn had. Duits en frans zou van pas kunnen komen bij verschillende studies.