Orientatiefase is als je in de 5 en 6 schooljaar door lopen hebt.
De meeste kinderen gaan met zes of zevenjarige leeftijd in de Grundschule, hier door lopen zij klas 1 t/m4.
Nadat ze klas 4 door lopen hebben komen alle kinderen
maakt niet uit of goede of slechte cijfers in de orientierungsstufe.
In de orientierungsstufe (orientatiefase) in klas 5 en hier naar in Klas 6....eind klas 6 wordt bepaald welke scholiers op de sonderschule(heel slechte cijfers) hauptschule (slechte en gemiddelde cijfers) realschule(goede cijfers) gymnasium (heel goede cijfers) komen.
De leeraren gaan dat ook altijd met de ouders bespreken,als een kind bijvoorbeeld niet zo goed is op school is en de ouderen doch maar liever willen dat het kind op en betere school gaat dan mag dat meestaal op eigen gevaar,maar zodra het kind zich niet verbeterd en het met de leerstof niet goed kan omgaan dan wordt het weer verplicht op een lagere niveau school te gaan,hier hebben de ouders dan ook geen mee sprake recht meer.
In de orientatiefase komen de schooliers ook in wiskunde en english in een a b of c cursus.A is voor scholieren die heel goed zijn b gemiddeld en c heel slecht.
In het duitse schoolsysteem bestaan er ook ander cijfers,ze hebben de cijfers van 1t/m6 1 is heel goed en 6 is heel slecht.
Bijvoorbeeld een kind dat in de oriëntatiefase alleen maar cijfers van 4t/m6 heeft moet op de sonderschule een kind dat cijfers 3/tm4 heeft soms ook nog een of vijf erbij moet op de hauptschule,een kind met cijfers 2t/m3 mag op de realschule en een kind met cijfers 1 t/m2 mag op het gymnasium.
Hauptschule doorlopen ze klas 7/9 je mag er ook al naar klas 8 af maar dan krijgt de scholier geen diploma en zo ook geen kans op een opleidingsplek.
Realschule is van Klas 7t/m10.
Gymnasium is van Klas 7t/11
Zo hoop je weet voldoende (kom zelf uit duitsland daarom deze lange uitleg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een orientatiefase houden mensen meestal een gesprek over wat het onderwijs inhoudt. Dus stel je voor, het kind gaat naar het basisonderwijs. In de orientatiefase hebben de ouders dan een gesprek met een leraar van de Grundschule/Kindergarten daar. Zo kunnen de ouders een indruk opdoen en keuze maken van wat ze willen.
Daar gaat het dus om.. informatie/indrukken verkrijgen/opdoen om zo een keuze te kunnen maken.

Het Duitse schoolsysteem:
- Kindergarten/Grundschule
- Hauptschule
- Realschule
- Gymnasium
- Gesamtschule
- Sonderschule

De orientatiefase is dus afhankelijk van het schooltype waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland gaan kinderen pas na de achtste groep van de basisschool (6e klas in het Duitse systeem) naar de middelbare school. Er is een poosje sprake geweest van het instellen van een 'middenschool'voor de eerste twee jaar brugklas, om pas daarna het eindschooltye te kiezen, maar dat is er nooit echt van gekomen.

\Met Die Orientierungsstufe is iets vergelijkbaars aan de hand : een eind jaren '50 uitgedacht en aanbevolen soort 'middenschool' (die gelijk valt met de bovenbouw op de Nederlandse basisschool, dus klas 5 en 6), waarna voor het definitieve schooltye gekozen wordt.

In de praktijk zitten kinderen in Klasse 5 en 6 echter meestal al op 'voorlopige' Weiterführende (Middelbare /voortgezette) scholen, al kan er nog gewisseld worden. Aan het eind van groep 4 worden ze op basis van cijfers ingedeeld op Hauptschule (vmbo/mavo), Realschule (mavo/havo) en Gymnasium (havo/vwo) en eventueel Sonderschule (vergaarbak, voornamelijk kinderen met leer- en gedragsproblemen). Als echte separate 'middenschool' zien we de Orientierungsstufe eigenlijk bijna nergens meer. Het is meer een organisatorische 'tussenstap' geworden.

Daarnaast kun je prima stapelen en na de Hauptschule nog een jaar Realschulabslchluss doen, en daarna ZELFS nog je Abitur halen. Waarmee je eindniveau dus afhangt van het aantal jaren dat je op school hebt gezeten.

Kortom, het systeem van de 'Orientierungsstufe' is nooit echt van de grond gekomen, maar de klassen 5 en 6 worden in de volksmond nog wel veel zo genoemd. Er gaan wel nog steeds stemmen op om iets dergelijks of het Nederlandse systeem (uitbreiden van de Grundschule met twee leerjaren) in te voeren. Voor beiden is iets te zeggen.