Respecteren is iemand om zijn geloof of standpunt te accepteren en accpeteren is alles wat een ander doet accepteren. Bijvoorbeeld: ik respecteer zijn keuze. Ik accepteer de boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Accepteren is iemand nemen zoals hij is, respecteren is het goed vinden wat hij/zij bijvoorbeeld heeft gedaan.
Bijvoorbeeld ken je die ene man die opkwam voor de zwarten?(weet even niet meer hoe hij heet) die respecteer ik dat hij zo tegen de blanken in durfde te gaan, en die accepteer ik omdat hij zwart is...
Sorry niet sterk voorbeeld maar wist even niks.
Groetjes marijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martin Luther King?
Accepteren is dulden, aanvaarden.
Bv.: een uitnodiging accepteren.

Respecteren is meer eerbiedigen, in je gedrag rekening houden met.
Bv.: die wijkagent wordt alom gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respecteren is positiever dan accepteren.
In een groepje jongeren op school kan iemand geaccepteerd worden. Hij mag bij het groepje zitten, in de kantine bijvoorbeeld. Maar of hij gerespecteerd wordt, is een andere vraag. Het kan best zijn dat hij er maar een beetje bijhangt, niet helemaal serieus genomen wordt. Dan wordt hij wel geaccepteerd, maar niet gerespecteerd. Wanneer diegene op waarde wordt geschat, en de anderen hem er graag bijhebben om wie hij is, wordt hij ook gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil tussen iets van iemand respecteren en iemand accepteren? De ouders respecteerden zijn besluit om een homohuwelijk aan te gaan: weliswaar trachtten ze hem niet van zijn besluit af te brengen, maar in hun hart waren ze er fel op tegen. Ze lieten ook doorschemeren dat ze liever niet hadden dat zoonlief met zijn vriend zou komen logeren. Zo zie je maar weer dat homoseksualiteit weliswaar getolereerd wordt maar dat de acceptatie van homo's in de samenleving nog ver te zoeken is.