ben je verplicht op je 18e nog een startkwalificatie te halen?

Toegevoegd na 20 minuten:
maar ik hem mijn vmbo diploma alleen en wil mijn diploma niet halen geen startkwalificatie mag dit?

Toegevoegd na 32 minuten:
wat bedoelt met dan met de rmc wet kan die je verplicten de startkwalificatie halen?>

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja je zal hem moeten halen want een VMBO diploma is niet genoeg.

Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2). Een vmbo-diploma geeft toegang tot het mbo, maar is géén startkwalificatie.

Jongeren tot 23 jaar die geen startkwalificatie hebben en niet meer op school komen, worden door de school bij de gemeente aangemeld als voortijdig schoolverlater.

Kwalificatieplicht leerlingen
Sinds 1 augustus 2007 geldt de kwalificatieplicht. Dat betekent dat alle leerlingen volledig leerplichtig blijven tot het einde van het schooljaar waarin ze 16 jaar worden. Na de beëindiging van de volledige leerplicht gaat de kwalificatieplicht gelden voor jongeren die:

nog geen 18 jaar zijn;
nog geen startkwalificatie hebben gehaald;
de volledige leerplicht achter de rug hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Die gaan in overleg met de gemeente.

De meldplicht is ingesteld omdat jongeren zonder startkwalificatie bijna geen kans hebben op geschoold werk. Gemeenten en regio’s werken nauw samen met RMC's om te voorkomen dat jongeren definitief afhaken. RMC’s helpen jongeren alsnog een startkwalificatie te halen.

Voortijdig schoolverlaten door een niet-leerplichtige leerling
De gemeente meldt een leerling die niet leerplichtig is bij een RMC die de voortijdig schoolverlater registreert. Een RMC kan voortijdig schoolverlaters met persoonlijke problemen in contact brengen met een trajectbegeleider. Een trajectbegeleider probeert de jongere weer naar school te laten gaan of te begeleiden naar een arbeidsplaats. In overleg met de betrokken school en andere deskundigen ontwerpt de trajectbegeleider een programma voor de schoolverlater. Als de schoolverlater niet wil meewerken, kan de sociale dienst van de gemeente in sommige gevallen een maatregel treffen. Meer informatie hierover krijgt u bij de gemeente.