Je krijgt vakken als taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, gymnastiek en computerles. Ook tekenen, handvaardigheid en muziek staan op het lesrooster. In het eerste jaar sta je direct voor de klas. Zo leer je het meest, en ontdek je ook gelijk of het vak je ligt.

Vanaf het tweede jaar verdiep je je in de schoolvakken, maar bestudeer je ook verschillende theorieën over leren, opvoeden en lesgeven. Ook in de rest van je studie ga je regelmatig op stage. Dit begint van 1 dag in de week tot 2 dagen in de week, met tweemaal in het jaar blokweken. (Dan loop je een hele week stage.)

In het derde jaar doe je je minor. Dit betekent dat je je een half jaar in iets gaat verdiepen. Voorbeelden: beweginsonderwijs, zorg, onderwijs in het buitenland etc.

Aan het eind van je opleiding, in het vierde jaar doe je de LIO-stage. Je krijgt dan de status leraar in opleiding (lio).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De pabo is een opleiding om leraar te worden op het basisonderwijs. Dus je leert er les te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een goede leerling bent,heel veel. Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha+
De eerste twee jaar ben je vooral bezig met de schoolvakken zelf, de didactiek. Je leert zelf de basisvaardigheden van bijvoorbeeld Nederlands en rekenen, en leert van alles over de andere vakken, zodat je straks voldoende kennis hebt om er les over te geven.
De laatste twee jaar gaan vooral over de pedagogische kant van het vak; je leert van alles over de ontwikkeling van kinderen, over hoe om te gaan met eventuele leer- en gedragsproblemen, enzovoort. En je staat inderdaad vanaf week 1 voor de klas. Je hebt sowieso iedere week 1 stagedag en een paar keer per jaar heb je een stageweek.