Hoe kan een kind van 4 nu sexuele handelingenverrichten?

Zojuist gelezen op Nu.nl (zie link) Kleuter (4) betast leerlingen basisschool. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Is dit nu een overtrokken iets, een hype onder de ouders, of ging dit echt veel verder dan doktertje spelen. Ik heb zelf een kind van 4 maar kan me dit gedrag, buiten het onschuldig ontdekken, niet voorstellen.

Toegevoegd na 17 minuten:
http://www.nu.nl/algemeen/2038616/kleuter-4-betast-leerlingen-basisschool.html

Toegevoegd na 18 minuten:
De hele tekst: Op basisschool Het Baken in Veenendaal is opschudding ontstaan, nadat een jongetje van vier seksuele handelingen zou hebben verricht bij medeleerlingen.

De zaak kwam dinsdag aan het licht en sindsdien hebben de ouders van tenminste een kind een klacht ingediend, meldt RTV Utrecht. De school heeft donderdag de ouders van de scholieren ingelicht.

Het jongetje is inmiddels van school gestuurd. Desondanks is de commotie onder de ouders groot. Vooral omdat het jongetje al meerdere keren seksueel getinte opmerkingen had gemaakt tegen docenten van de school.

De school ondernam in het verleden al eens pogingen om het kind op een speciale school te laten plaatsen. Dit lukte toen niet, omdat verschillende instanties geen gehoor gaven aan het verzoek.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik vond het heel moeilijk om het beste antwoord te kiezen, maar voel me daar toch toe verplicht. Ik heb dit antwoord gekozen omdat het volgens mij ook een uitleg geeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn:
1. Kinderen ontdekken hun lichaam en hun seksualiteit. In principe is daar niks mis mee, maar als ouder/docent moet je een kind natuurlijk wel uitleggen dat ze niet zomaar aan anderen mogen komen en dat ze beter niet aan zichzelf kunnen zitten wanneer er anderen in de buurt zijn.
2. Het kan zijn dat het kind misbruikt is of op een andere manier blootgesteld is aan seks. Zeker aangezien het kind seksueel getinte opmerkingen maakte, kun je je afvragen of dit aan de hand is, en of dat kind zelf bedacht heeft wat hij zei of dat hij het elders heeft opgevangen.

In de eerste situatie is er volgens mij vrij weinig reden tot problemen. Er ligt een verantwoordelijkheid bij ouders en andere volwassenen om dit kind uit te leggen dat bepaalde dingen ontoelaatbaar zijn.
In de tweede situatie is het wat moeilijker en heeft het kind professionele hulp nodig.
In ieder geval kan ik me niet voorstellen dat dit kind puur "dader" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik kan de link niet openen op de één of andere manier maar dit gaat erg ver. Of de ouders zijn zo verknipt en hebben dit kind zelf misbruikt zodat het kind denkt dat dit 'normaal' is om zelf ook te doen of er is iets anders ernstigs aan de hand met dit kleine persoontje. Tijd voor een hulpverlener zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Als je zo'n link niet kan openen, moet je deze kopiëren en plakken in de adresbalk van een nieuw window. Klik op Enter en de pagina verschijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik ook geprobeerd maar er stond dat de pagina niet gevonden werd... Ben niet gek ofzo...?!
Antoni
14 jaar geleden
Bij mij werkt ie wel. Als het weer niet lukt, kan je natuurlijk ook zoeken op www. nu.nl met één van de trefwoorden "kleuter", "betast", "leerlingen" of "basisschool".
Dit is echt een foute boel. Niet van dat kind, maar van de school. Een kind van vier is per definitie een onschuldig wezen, dat door middel van spel de wereld verkent.
Alleen zieke geesten projecteren hun frustraties op die van kinderen.
Mag ik even citeren:

"In onze school neemt de Bijbel een centrale plaats in, als richtlijn voor ons geloof en onze leefregels. Diezelfde Bijbel is het uitgangspunt voor de liefde tot God, de medemens en de natuur. Die liefde komt onder andere tot uiting in het respect dat wij voor elkaar dienen te hebben. Wij streven ernaar om elkaar te zien als „parels‟ in Gods hand."

I rest my case...

Toegevoegd na 8 uur:
Aanvulling:
Het is landelijk nieuws geworden door RTV Utrecht.
Het jongetje zou aan het geslachtsdeel van het meisje gelikt hebben. Hier een psycholoog, die alles zeer relativeert, en ook RTV Utrecht min of meer verwijt dit zo groot te brengen. Let vooral op de stigmatiserende interviewster, over objectieve journalistiek gesproken, bah!
http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/2e8626de.wmv
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, Veenendaal en een dergelijke school: dan heb je al gauw een schandaal. Belachelijke zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol @ mr right!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het jammer dat het via het christendom gespeeld wordt, dit heeft in mijn ogen daar juist niets mee te maken, ik heb meer het idee dat het om wat voor reden dan ook een hype tegen het kind en/of de ouders is waarbij het kind grote schade wordt berokkend en vaak ook bij de "slachtoffers". Dit heeft niets te maken met welk geloof dan ook maar puur met de opvatting van de ouders over een kind waarbij het geloof of wat dan ook ook misbruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind is de spiegel van de ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij eddlijst.
Kinderen van die leeftijd doen zulke dingen onbewust en hebben daar geen gevoelens of bedoelingen bij. Ze zijn op ontdekkingstocht, een tocht die we allemaal hebben gemaakt. Bij het ene kind is dat wat vroeger dan bij het andere. Misschien is het ook de tand des tijds. We worden steeds vroeger volwassen. Als ik mijn kleinzoon een schone luier omdoe, ligt 'ie ook met zijn piemeltje te spelen. Is toch onschuldig?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kon de link niet openen, dus mijn antwoord is een algemeen antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kleine kinderen zich onbewust met 'dat soort dingen' bezig houden, wil niet zeggen dat ze er geen gevoelens bij hebben... maar die gevoelens zijn wel van een heel andere orde dan de gevoelens van iemand met een volwassen lichaam en een volwassen emotioneel leven, en zo ook de bedoelingen... als een kleuter er al een bedoeling mee heeft, anders dan spelen en ontdekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet, je hebt in principe gelijk. Maar als het gaat om echte seksuele handelingen en als het kind inderdaad seksueel getinte opmerkingen naar de leerkrachten heeft gemaakt, is er echt iets mis.
Mogelijk gebeuren er thuis rare dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet toch denken aan de opmerking in de film Kindergarten Cob, waarbij een kleuter opstond en zei: jongens hebben een penis en meisjes een vagina. Ik heb dit altijd gezien als uitlokking van volwassenen, waarbij het kind weet dat hij/zij daar reactie op krijgt. Op het moment dat een volwassene daar rustig en kalm op reageert , zullen dat soort opmerkingen heus wel afnemen. Mijn zoon (5 toen ofzo)heeft ook eens, in het openbaar, gevraagd of hij ook eens de geile man mocht zijn, naar aanleiding van een liedje van Veldhuis en Kemper (ik wou juist dt ik jou was) toen ik vroeg wat is dat dan, haalde hij zijn schouders op. Ik ben blij dat hij toen niet op die school zat!
Antoni
14 jaar geleden
@Toet, als je zo'n link niet kan openen, moet je deze kopiëren en plakken in de adresbalk van een nieuw window. Klik op Enter en de pagina verschijnt.
Ik was laatst bij een kennis waar de hele dat TMF opstond, ook waar de kinderen bij waren. Ik kan me zo voorstellen dat ze daar dingen van leren die je ze liever niet leert.....

Toegevoegd na 2 minuten:
Afgaande op het type school en de commotie vraag ik me werkelijk af of het ernstig genoeg is om de hulpverlening in te schakelen ; daarvoor zou ik eerst concreet moeten weten van de zaak. Voor het zelfde geld was het alleen maar doktertje spelen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een normaal en gezond kind van 4 krijgt niet plotseling seksuele gevoelens door het kijken naar TMF.
Ze kijken er misschien geamuseerd en geinteresseerd naar, hebben nog geen flauw idee waar het werkelijk om gaat. Dit verandert wel als ze wat ouder worden.
Maar met 4 jaar is daar echt nog geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sexuele gevoelens hebben ze nog helemaal niet, daar ging het ook niet over, het ging over hándelingen die hij 'verrichte'. Voor het kind is het wellicht niks meer dan een onschuldig spelletje geweest. Maar als ik op school op de theater-middagen al zie wat sommige ukkies dansen noemen....dan kan ik me voorstellen dat ze daar op een School met de Bijbel in Veenendaal moeite mee hebben. Dat kind valt vermoedelijk weinig tot niets te verwijten. Ik weet niet of dat een reden was om een minnetje te geven ? Maar ik vermijd het kind in deze helemaal niets, hoor. Integendeel.
Door een kinderachtige manier..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit komt voor. Ik heb het zelf ook wel meegemaakt in de groep. (ik ben leerkracht)

De oorzaak kan liggen in twee dingen: Het kind heeft een afwijkend gedrag omdat het sterke seksuele gevoelens heeft waar het uiteraard op die leeftijd nog niks mee kan.
Dit duidt vaak op een afwijking.

De oorzaak kan echter ook liggen in het feit dat het kind seksueel wordt misbruikt, en hierdoor totaal de kluts kwijt is en zelf het misbruik gaat imiteren. Vooral hele jonge kinderen kunnen dit gaan vertonen maar het hangt ook een beetje van het karakter van het kind af in dergelijke situaties.

Ik kijk niet echt op van het bericht, omdat dergelijk gedrag vaker voorkomt dan je zou denken.
Ik heb het in ieder geval al heel wat keren aan de hand gehad en vanzelfsprekend actie op ondernomen via huisarts, amk en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat was dan de uitkomst van nader onderzoek door amk en huisarts?
een jongen in de klas van mijn zoon. (ok iets ouder. 8 jaar) verteld in de klas, dat hij elke zaterdag stoere mannen avond heeft. samen met papa mag hij dan porno kijken.. wellicht zal ik het wel niet snappen maar lijkt me een beetje vroeg voor een kind van 8. ook vorig jaar had hij opmerkingen waar ik (en andere ouders) niet vrolijk van werden. (dit is gelukkig wel bespreekbaar op school)
ergens krijgt dit kind door dit soort opmerkingen wel aandacht in de klas en dus ook er buiten.

Ook apen kinderen veel dingen na. zelf gaf ik mijn zoon altijd een knipoog als hij iets goeds deed. opeens zei een vrouw tegen mij dat ze het wel heel raar vond, dat een jongen van 6 steeds een knipoog gaf aan andere mensen. het kwam een beetje sexueel over, werd me toen gezegd.
nou ik ben er van overtuigd, dat het nooit zijn bedoeling is geweest. maar dat hij mij gewoon na deed en dus iemand wilde laten merken dat die persoon, dus iets leuks/ goeds deed in zijn ogen. Persoonlijk had ik er nooit op die manier over nagedacht, maar het is dus intussen wel een duim geworden die omhoog gaat als hij iets goeds doet.

misschien knijpt papa van de kleuter mama soms in de bil en heeft de jongen dat gezien. en aapt hij dat dus na.

Dan zijn kinderen op kleuter leeftijd ook hun lichaam aan het ontdekken. niet op de manier van sexuele handelingen. maar ze merken wel op dat een jongen anders is als een meisje.

en als je dan ook nog in een omgeving woont waar heel snel op zoiets gereageerd word...

Wat ook vaak nog is, is dat mensen graag roddelen. en de een weet vaak nog meer dan de ander. dan word zón verhaal vaak ook snel opgeblazen.

Als school er al wat vaker wat van gezegd heeft dan lijkt het mij dat de ouders misschien een advies nodig hebben over hoe om te gaan met een kind als dit. het hoeft echt niet altijd te gaan om sexueel misbruik.
kan, maar hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn dochter 5 jaar was deed ze het blotenbillen spel met een ander kind. Mijn dochter wilde dat eigenlijk niet, maar ze was bang dat dat andere meisje boos zou worden. Ik wist niet wat ik hoorde. Het andere meisje probeerde een stokje in de vagina van mijn dochter te stoppen. Het groen van de mos op het stokje zat op haar vagina. Ik was helemaal overdonderd en flink over de rooie. Heb hier met de leerkracht over gesproken en die heeft de 2 kinderen in de gaten gehouden de rest van het schooljaar. Ben hiermee ook naar de ouders van het andere kind gegaan. Die vonbden het allemaal belachelijk en het kon absoluut niet waar zijn.
Misschien zien de kinderen van dat andere gezin wel sex op TV of zien het van de ouders. Kwam er niet uit, maar was er heel erg van geschrokken. De leerkracht ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wel eens gelezen dat een kind zulke gedachtes en gedrag heeft, dit zelf ervaren heeft.

Alleen al de gedachte hieraan doet me walgen maar dat zou een antwoord kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog een kind. Het gedrag moet van de opvoeders komen, dat kan niet anders. Díe moeten aan de tand gevoeld worden, niet het kind!