Hoeveel % btw vraagt de belastingdienst voor het geven van sportlessen?

Mijn man geeft 10 uur per week les als Pilatesinstructeur. Dit is niet voldoende om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Wel moet hij BTW gaan betalen maar ik heb geen idee hoe en hoeveel hij moet vragen per les. Hij werkt voor verschillende werkgevers. Wie kan wat duidelijkheid scheppen in deze materie? Ik begrijp de omschrijving van de belastingdienst niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
Antoni
10 jaar geleden
Vraag de Belastingdienst om uit te leggen wat die dienst precies wil. Dat is de Belastingdienst verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belastingdienst stuurt ons door naar de Kamer van Koophandel. Die stuurt ons weer naar de belastingdienst omdat we ons niet komen inschrijven. Niemand geeft het antwoord op de vraag hoe we aan een BTW nummer komen zonder inschrijving en hoeveel BTW we moeten heffen op 1 les. Er is nogal verwarring over het mogelijk maken van sportlessen. 6% Als je een eigen sportaccommodatie hebt maar wat nou als je sportlessen geeft en geen accommodatie hebt?
Antoni
10 jaar geleden
En toch zal de Belastingdienst aan je moeten (kunnen) uitleggen wat die dienst wil. Ik raad je aan een brief te schrijven aan de Belastingdienst met een uitdrukkelijk verzoek om een duidelijk antwoord op jullie vraag/vragen. Geef er ook bij aan, dat je/jullie het zelf niet is gelukt om het antwoord te vinden, ondanks jullie pogingen een antwoord te vinden.

Antwoorden (1)

Uw vraag is een klassieker. Het hangt helemaal van de situatie af hoeveel % BTW er af te dragen is. WAAR worden de lessen gegeven is een essentieel gegeven dat in de door u verstrekte informatie ontbreekt.

Pilates is een vorm van fitnesstraining. Is fitnesstraining te zien als een vorm van sportbeoefening. Het antwoord daarop is JA. Lees in bron 1.
Als uw man een accommodatie huurt om anderen onder zijn leiding te laten sporten vallen de lessen onder het 6% tarief. Maar let op:
Sportlessen, instructies of begeleiding die niet in combinatie met de terbeschikkingstelling van een sportaccommodatie gegeven worden, vallen onder het 21%-tarief. Als uw man dus thuis of buiten in het bos op een grasveld deze lessen geeft vallen de lessen onder het 21% tarief. (er wordt geen accomodatie ter beschikking gesteld) Lees bron 2.

Omdat niet duidelijk is waar uw man de lessen geeft wil ik het bij deze informatie laten. Soms is de grens tussen situaties met 6% en 21% BTW nauwelijks te trekken. Maar met de beschreven grensgevallen in de links hieronder komt u er misschien wel uit. En anders resteert het gegeven advies hierboven om uw vraag aan de Belastingdienst voor te leggen.

http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=39283
http://www.fiscafax.nl/nrc_pdf/btw%20sportbeoefening.pdf
fisbel