Wanneer moet een factuur uiterlijk worden opgestuurd?

In maart heb ik een aanbetaling gedaan voor een opleiding in mei. Is het voor mijn bedrijfsadministratie nodig om een factuur te ontvangen voor het eerste kwartaal? Ik dacht dat een factuur uiterlijk voor de 16e van de volgende maand uitgegeven moest worden, echter kan dit niet terugvinden op de website van de Belastingdienst.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als een factuur moet worden gemaakt, dan moet hij zijn verstuurd (zie bronsite) “uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd."

Een factuur is (in het algemeen gesproken) verplicht als een ondernemer goederen of diensten levert aan een andere ondernemer.

De prestatie volgt hier pas in mei maar ook bij ontvangst van een vooruitbetaling moet een ondernemer een factuur sturen aan een andere ondernemer, is op dezelfde pagina van de bron te lezen.

Het kan echter zijn (omdat het hier om een opleiding gaat), dat de ondernemer geen factuur hoeft te sturen. Als het opleidingsinstituut namelijk uitsluitend vrijgestelde prestaties levert (niet-btw-plichtig is) hoeft geen factuur te worden uitgereikt.

"Onderwijs is vrijgesteld van btw. Dat geldt voor basisonderwijs tot hoger onderwijs, ook wanneer dat uitgevoerd wordt door een zelfstandig ondernemer. Over de vergoeding brengt u geen btw in rekening. U doet over deze omzet geen btw-aangifte. De btw over inkopen en kosten kunt u niet aftrekken.
Vrijgesteld onderwijs
De volgende onderwijsvormen zijn vrijgesteld:
◾wettelijk geregeld onderwijs
◾algemeen vormend onderwijs
◾beroepsonderwijs
◾kunstonderwijs
◾bijlessen, tentamen- of examentraining en examenafname
Deze activiteiten zijn alleen vrijgesteld als ze betrekking hebben op vrijgesteld onderwijs.
Onder de vrijstelling vallen ook de levering van goederen en diensten die onmisbaar zijn voor het verzorgen van vrijgesteld onderwijs. Bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van schoolboeken aan leerlingen door onderwijsinstellingen die vrijgesteld onderwijs verzorgen. "
Computoon