Hoe werkt het met de sociale zekerheid als ondernemer?

Welke verzekeringen die je als werknemer van de baas "krijgt" moet je als ondernemer zelf regelen? Hoe zit het met inkomensverzekeringen, pensioenopbouw etc.?

Toegevoegd na 6 uur:
toelichting: met "hoe zit het met" bedoelde ik: hoe regel je dat, en welke kosten brengt dat met zich mee". Had ik iets scherper kunnen formuleren :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling naar aanleiding van je uitbreiding: aansprakelijkheidsverzekeringen variëren van 100 tot enkele honderden euro's per jaar (in mijn geval als internet ondernemer), afhankelijk van het te verzekeren bedrag. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaat in 2 varianten, een algemene, of een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering. In het laatste geval verzeker je je tegen het niet meer kunnen uitvoeren van je huidige beroep (zodat je bij arbeidsongeschiktheid niet in elke mogelijke baan kunt worden geplaatst). De kosten hiervan zijn flink afhankelijk van het te verzekeren inkomen, maar lopen in ieder geval in de duizenden euro's per jaar. Mijn advies: neem eens contact op met een verzekeringsadviseur (dat ben ik absoluut niet, mijn antwoord is enkel gebaseerd op eigen ervaringen). Zij kunnen voor jou specifieke situatie beramen wat wenselijk is, en welke kosten daaraan zijn verbonden. Je hoeft je uiteraard niet voor alles te verzekeren, maar sommige zaken zijn wel prettig om te regelen, ook voor je eigen gemoedsrust.

Antwoorden (2)

Niet !! Moet je allemaal zelf regelen . Dus geen ww , ziekte geld , pensioen ,vut :) niks nada nax . Dus je moet zelf afwegen neem daar zelf het risico voor of neem ik daar een verzekering voor (pensioenfonds of eigen beheer ) Je mag wel een hele hoop betalen !!!aan de staat . Het enige is AOW , of zo als laatste 30 jaar ook kinderen bij slag . En natuurlijk de bijstand . Dus nogmaals alles zelf regelen ,is heel duur ! Of het risico zelf nemen . Ja je moet vertrouwen in je zelf en de toekomst hebben anders blijf bij een baas en wens hem veel personeel , als je hem niet mag :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor de bijstand is geen regeling dat je daarvoor als werknemer of zelfstandige moet betalen. De bijstand wordt bekostigd uit de algemene middelen dus de belastingen.
Ondernemen en zekerheid passen eigenlijk niet in 1 zin.. Het enige waar je op terug kan vallen is de bijstand.

Pensioen dien je dus zelf op te bouwen, en eventuele lang of kort durende arbeidsongeschiktheid dien je zelf op te vangen met een (grote) buffer of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Andere (belangrijke) verzekeringen betreffen bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid.