Welke studie moet ik gaan doen als ik graag een grafisch ontwerp bureau op wil starten?

Ik ben nu bezig met mijn examens, en ik wil waarschijnlijk grafische vormgeving gaan doen (HBO), maar zijn er ook andere studies waar je leert ontwerpen. Het gaat vooral om logo's en huisstijl wat ik wil leren

Toegevoegd na 28 minuten:
Het gaat dus om welke andere studies naast grafische vormgeving...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je grafische vormgeving op Hbo-niveau wilt studeren kun je dat het beste op een kunstacademie doen.

Naast kunstacademie zijn er opleidingen zoals Communicatie of Communicatie & Multimedia Design. Daar krijg je ook veel andere vakken zoals communicatietheorie, organisatiecultuur, marketing etc. en besteed je veel minder tijd aan het daadwerkelijke ontwerpen.

Als je in het ontwerpgedeelte geïnteresseerd bent, leer je het meeste op een kunstacademie. In grafische vacatures wordt ook meestal naar een kunstacademie-achtergrond gevraagd. Voor een kunstacademie moet je vaak toelatingsexamen doen, dus schrijf je tijdig in.

Toelatingsexamens zijn uiteraard best spannend, maar je hoeft geen kunstenaar te zijn om toegelaten te worden op een academie; zeker niet voor de grafische opleiding. Neem vooral veel schetsen mee.

Wees kritisch op de informatie die je van hogescholen krijgt, want met een paar 'ontwerp-achtige' vakken wordt je geen grafisch ontwerper.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Grafische vormgeving op kunstacademie bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* is denk ik toch de beste optie. Met Multimedia en Entertainment leer je bijvoorbeeld ook het een en ander van ontwerpen, maar is daar niet 100% op gericht. Met het MBO ga je meer de DTP kant op geloof. Er zijn op zich wel met veel grafische opleidingen wel wat overlappingen, maar het echte ontwerpen van huisstijlen en logo's is grafischr vormgeving de beste keuze.
Enkele grafische studies op een rij:

HBO bachelor
Vormgeving (HBO-ba)

Omschrijving
De bacheloropleiding Vormgeving is gericht op vormgeving en ruimtelijk ontwerp. Fotografie, grafisch ontwerp, mode en textiel, maar ook het interieur van een huis leer je vormgeven. Onder begeleiding van deskundigen werk je in studio's en werkplaatsen aan je artistieke ontwikkeling. Je leert omgaan met opdrachtsituaties, waarbij tijd, budget en gebruikerswensen belangrijke factoren zijn. Na deze opleiding kun je aan de slag op de arbeidsmarkt of kies je voor een masteropleiding.

HBO bachelor
Autonome Beeldende Kunst (HBO-ba)

Omschrijving
De bacheloropleiding Autonome Beeldende Kunst is gericht op het stimuleren van je artistieke ontwikkeling. Denk bij beeldende kunst bijvoorbeeld aan schilderen, grafiek, sculptuur en fotografie, maar ook aan artistieke toepassingen van nieuwe media. Tijdens de opleiding staat de verbinding tussen de artistieke praktijk (bijvoorbeeld kunst in opdracht) en de maatschappelijke context centraal. Ook krijg je te maken met kunst- en cultuurgeschiedenis. Na deze opleiding kun je aan de slag op de arbeidsmarkt of kies je voor een masteropleiding.

Je kunt natuurlijk ook denken aan een opleiding tot ondernemer:

HBO bachelor
Small Business en Retail Management (HBO-ba)

Omschrijving
De bacheloropleiding Small Business en Retail Management is gericht op het (zelfstandig) ondernemerschap en management in het midden- en kleinbedrijf en grootwinkelbedrijf. Je krijgt te maken met administratie, marketing, logistiek, personeelsbeleid, recht, management en commerciële vaardigheden. Daarnaast is er aandacht voor visie, ondernemingsplannen, e-commerce, managen van een groeiend bedrijf, strategie, internationaal zakendoen, innovatief ondernemen, familiebedrijven en bedrijfsovername. Na de opleiding kun je aan de slag op de arbeidsmarkt of kies je voor een masteropleiding.

Succes met je keuze !