Is er een regel in de Nederlandse manier voor wanneer het driën of drieën, zeeën of zeën is?

Van deze voorbeelden weet ik het natuurlijk omdat ze veel gebruikt worden, maar ik wist het bijvoorbeeld niet bij therieën

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bij financiën blijkt dat er niet altijd een verdubbeling van de e plaatsvindt (zoals bij categorieën). Dat gebeurt alleen bij woorden waarbij de klemtoon op de laatste lettergreep valt, dus niet in chemicaliën en bacteriën en wel bij technologieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de klemtoon op de laatste lettergreep (of enige lettergreep) ligt, komt er en bij met een deelteken erop.
Bij theorie ligt de klemtoon op -rie, dan komt er en achter, dus theorieën.
Bij een woord als porie ligt de klemtoon op po-, dan komt er geen en bij, maar alleen een n, en komt het deelteken op de e die er al stond, poriën dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom waar de klemtoon ligt. Valt de klemtoon op de laatste lettergreep zoals bij fobie dan komt er in het meervoud ën achter, valt de klemtoon eerder zoals bij olie dan alleen een trema + n > oliën.