Mag iemand met Asperger een hoger cijfer krijgen (voor het zelfde resultaat) dan een iemand zonder een ziekte?

Hallo,
Ik heb een jongen in mijn klas zitten met Asperger. Dat gaat prima en hij is heel aardig. Alleen hij krijgt als we bijvoorbeeld met begin gaan hardlopen bij 2 rondjes al een 6. Terwijl wij er 4 moeten rennen voor een 6. Ik misgun het 'm niet, maar ik vind het ergens toch wel raar. Hij heeft namelijk een niet al te beste conditie, maar iemand anders uit mijn klas heeft ook een wat mindere conditie maa voor telt de zelfde norm als ons.
Mag dit zomaar? Want Asperger heeft toch niks te maken met sport?

Toegevoegd na 32 seconden:
Oeps, begin moet gym zijn!

Toegevoegd na 9 uur:
Sorry dat ik ziekte zei. Ik bedoel verstandelijke beperking

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
ik kon wegens heupproblemen met veel dingen bij gym niet meedoen, ik kreeg van mijn leraar een 5,5 :(
Hij mocht niet lager geven zei hij. Hij had doktersbriefjes en alles gezien, erg flauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: ;-))

Het beste antwoord

Ja, dat kan, iemand met Asperger kan een hoger cijfer krijgen voor hetzelfde resultaat.

Het onderwijs is de laatste jaren in volle evolutie, onder andere in verband met differentiatie. Differentiëren binnen de klas kan bijvoorbeeld op gebied van tempo (niet iedereen moet evenveel oefeningen doen binnen dezelfde tijdspanne), op niveau (denk maar aan AVI-niveaus in het leesonderwijs), differentiëren volgens basisleerstof en verdieping, volgens abstractieniveau, enz...

Daaruit volgt natuurlijk dat ook de evaluatie gedifferentieerd zal zijn. Dan moet niet iedereen hetzelfde presteren voor hetzelfde resultaat. (Er bestaan trouwens veel andere soorten evaluaties dan een cijfer.)

Uiteraard gebeurt dit niet in het wilde weg. Voor leerlingen met leermoeilijkheden of leerproblemen worden sticordi maatregelen afgesproken binnen de school per individuele leerling, in samenspraak met de ouders.
Op deze link kun je een voorbeeld zien van sticordi maatregelen die mogelijk zijn in het bewegingsonderwijs:
http://sticordibank.wikispaces.com/file/view/sticordi maatregelen+bewegingsopvoeding+christine+de+medts.pdf
De meest gekende sticordi maatregelen zijn die in verband met dyslexie.

Het kan dus perfect dat jouw klasgenoot voor 2 rondjes rennen een zes haalt, terwijl jij er 4 moet rennen voor hetzelfde cijfer. Het siert je trouwens dat je het de jongen niet misgunt.
Veel leerkrachten, maar vooral veel ouders zijn echter nog niet toe aan een vorm van gedifferentieerd evalueren. Maar dat is een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (6)

Dat klinkt inderdaad vreemd, asperger heeft namelijk volgens mij helemaal niks met sport/lichaam/conditie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen als deze jongen een hele slechte grove motoriek heeft. Dat gaat wel vaker samen met Asperger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik heb ook superslechte motoriek, vooral balsporten zijn vreselijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, mijn zoon bakt er motorisch ook niet zo veel van. Leren fietsen, zwemmen etc. was ook een langdurig verhaal.
Dat kan, je word beoordeeld op je kunnen, je kan een ziekte niet vergelijken met iemand met zomaar een slechte conditie. Stel je hebt dislectie dan krijg je ook een aangepaste toets en daarop word je beoordeeld. Ik vind het alleen maar goed dat iemand met een ziekte naar een normale school kan:) zou het alleen maar aanmoedigen dat er rekening mee gehouden word, dan heeft zoiemand ook een 'normaler' leven en hoopvolle toekomst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Arsperger is trouwens grof gezegd een ontwikkelingsstoornis, google het anders even! Ik vind het trouwens stom dat je tegenwoordig cijfer krijgt voor rondjes rennen :( moeten meer aandacht aan de rest besteden die scholen !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook leuk vor hem dat hij op een normale school zit. Maar ik vond het zo raar.
Allereerst: asperger is geen ziekte. Je klasgenoot heeft een vorm van autisme en dat is een geestelijke beperking, zoals dat zo mooi wordt genoemd.
Maar dit even terzijde ;-)

Mensen met een vorm van autisme hebben vaak ook problemen met de grove motoriek. Dat betekent, dat ze bijvoorbeeld moeilijk kunnen rennen. Of dat bij je klasgenoot ook zo is weet ik natuurlijk niet, maar dit zou een verklaring kunnen zijn.
Misschien is het een idee om het hem eens te vragen, of aan je gymleraar? Misschien is er wel een goeie reden voor die jullie niet weten. Maak het bespreekbaar, dan kan dat idee waarschijnlijk de wereld uit geholpen worden.

Wat ontzettend goed te lezen, dat het zo goed gaat met hem en de klas!!! Ik heb wel eens hele andere verhalen gehoord en meegemaakt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken er zoveel die iets met autisme een ziekte noemen. Heb zelf een broer met pdd-nos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het grof geestelijke ziekte kunnen noemen.... ;) goed antwoord verder +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen ziekte. Het is een handicap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Marijke2000: klopt, dat denken heel veel mensen. Mijn zoon heeft asperger....hem is wel es gevraagd wanneer hij weer beter is.... Uhhhh. Kan je ook niemand kwalijk nemen, maar daarom zeg ik het wel steeds. @Chelsea16: Dank voor je +
Nee, dat ben ik niet met je eens: geestelijk beperkt ja, zeer zeker, en de ene mens heftiger dan de ander. Maar geen ziekte. Je wordt ermee geboren en gaat ermee dood. @Stippel: precies ;-)
Kimath
13 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx Kimath!
Kimath
13 jaar geleden
Ik herken de situatie wel. Combinatie Asperger + heupoperatie vroeger = hele slechte motoriek. Zwemmen en fietsen ben ik goed in, voor de rest heel slecht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan echt en zeker zo'n combi met een heupoperatie. Ook met lopen?
Mijn zoon heeft al heel jong heftige fysio gehad, en ook thuis enorm veel geoefend (op een leuke manier natuurlijk). Zijn motoriek was echt behoorlijk beroerd. Maar hij is nu 16 en er is echt helemaal niks meer te merken. Zo fantastisch!
Kimath
13 jaar geleden
Met lopen heb ik geen last, alleen (bijvoorbeeld) een dag shoppen gaat wel zeer doen. Maar dingen als hardlopen, spreidsprong over de bok en bij zwemmen schoolslag benen kan ik niet doen. Maar genoeg wat ik wel kan :D Mooi om te horen dat het met je zoon nu zo'n stuk beter gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreidsprong en zwemmen is ook niet iets wat je dagelijks MOET doen gelukkig ;-)) Fijn dat je goed kunt lopen! Door deze vraag dacht ik er ineens weer aan, aan 13 jaar geleden.... echt fantastisch gewoon hoe hij zich heeft ontwikkeld :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik heb het wel eens gevraagd aan mijn gym leraar, maar die deed een beetje vaag erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Vreemd van de gymleraar.... misschien vond hij dat te privé voor je klasgenoot. Vraag het hem zelf, wie weet en succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei oei oei..Asperger een geestelijke beperking...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee eens Bestevaer?
Hoe zou jij autisme of specifiek deze vorm van autisme dan willen noemen?
Let op jezelf zou ik zeggen.
Asperger en verstandelijke beperking?, Asperger in combinatie met hoogbegaafdheid komt vaak voor.
Het gaat hier over gym, indien het over wiskunde of iets dergelijks gaat is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten opzichte van de andere klasgenoten is dat niet eerlijk. Maar het kan zijn dat deze jongen een zorgkaart heeft en dan heeft het Zorgteam besloten dat er een andere beoordeling geldt.

Verstandelijke beperking...dat is Asperger niet. Deze mensen zijn doorgaans heel slim, alleen hebben ze een minder functioneren sociaal aspect en dat werkt door in alle facetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, we zitten ook in VWOxtra en hij haalt mooie cijfers! Dankjewel Voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, mooie opleiding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt toch echt gezien als een geestelijke/verstandelijke beperking hoor, ook door psychologen en psychiaters. Ik kan er geen andere chocola van maken :-)
Dat betekent inderdaad, dat het leervermogen super kan zijn, tot hoog begaafd zelfs.
Beperkt zijn is weer iets anders dan gehandicapt.