Ik ben heel slecht in de Nederlandse spelling. Ik maak er heel veel spelfouten in f en v gaan vaak door de war. En laat ik niet beginnen over d en t

Heb ik dyslexie?

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik heb opgezocht hoe ik dyslexie schreef :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Of je dyslexie hebt, is zo niet te bepalen. Er zijn verschillende vormen van dyslexie, de een heeft heel veel moeite met lezen, de ander meer met spelling. Wat minder bekend is: mensen met dyslexie hebben ook heel vaak problemen met het leren van bijvoorbeeld de tafels, omdat ze minder goed automatiseren.
Misschien zijn de spellingregels je gewoon nooit echt goed uitgelegd. f en v heeft ook voor een deel met uitspraak te maken. Als jij fogel zegt (en de mensen in jouw omgeving ook), dan moet je maar net weten dat je het met een v schrijft, want dan kun je het niet horen.
De regels voor werkwoordspelling zijn minder ingewikkeld dan vaak wordt voorgesteld. Als het je goed uitgelegd wordt, wordt het misschien wel makkelijker.
Verder heb je in ieder geval de juiste instelling. Je zoekt een woord op als je niet weet hoe je het moet spellen. Dat is iets waar veel mensen niet de moeite voor nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nou in dit stukje wat je geschreven hebt, staan geen fouten! Je hebt zelfs dyslexie goed geschreven...!!
Dyslexie verwacht ik dan ook niet, maar je kunt op school een test hiervoor doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dyslexie heeft niet alleen met spellen te maken, als je echt bezorgd ben kun je een test aan vragen en met je docent nederlands praten. Maar het kan ook zijn dat je het eigenlijk gewoon niet goed snapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spelling valt te trainen. Als je oefeningen gaat maken met de daarbij behorende spellingsregels en het lukt, dan weet je dat het goed zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een link waar ikzelf ook nog bij twijfel gebruik van maak. Al je gestelde vragen over taal worden hierin beantwoordt:

http://www.cambiumned.nl/extraoefbrugklas.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie is het zo op het eerste oog niet. Mensen met dyslexie hebben voornamelijk moeite met letters die veel op elkaar lijken, vooral als uitsluitend de richting van de letters het verschil maakt : d en p, b en q w en m, n en u.
Ook lezen ze woorden niet per 'woord' zoals gewone lezers, maar echt letter voor letter, waardoor er nooit echt tempo in komt, maar je dus ook geen woordbeeld ontwikkelt.

D en T en F en V zijn een heel ander soort fouten ; die hebben voornamelijk te maken met het slecht bekend zijn van de spelling van de werkwoordsvormen, maar vooral ook met een gebrekkig woordbeeld door (veel) te weinig leeservaring. Maar...dat KAN een gevolg zijn van dyslexie.

Als echter elke slechte speller dyslexie zou hebben, stonden we er in dit land niet best voor. In de meeste gevallen is het - gelukkig- vooral luiheid, onervarenheid en gebrek aan aandacht/interesse voor de spelling. Gelukkig, want echte dyslexie is een echte handicap / aandoening die je echt kan hinderen in het dagelijks leven.

Op grond van wat je hier schrijft kunnen we dus ook niet meteen concluderen of je echt dyslexie hebt ; dat zou je uitgebreid moeten laten testen. Als ik kijk naar wat je wél geschreven hebt, zou ik bijna denken van wel , want een echte dyslecticus doet heel erg zijn best om wel goed te spellen, en is dus aan zijn schrijfwerk vrijwel niet te herkennen, tenzij je het schrijftempo er bij ziet. Stukken die barsten van de (domme) fouten komen zelden of nooit van echte dyslectici (al noemen ze zichzelf graag wel zo) en zijn ook nooit met moeite en aandacht geschreven. Ook je interpunctie is prima in orde, dus dat is ook een aanwijzing dat het niet aan gebrek aan aandacht of intelligentie ligt.

Je zou zelf kunnen proberen je woordbeeld te verbeteren door heel veel te lezen (alles wat je maar leuk vind en dat redelijk foutloos is geschreven, dus niet zozeer op Internet) , maar testen kan in jouw geval zeker geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spelling is niet logisch, je moet er dus ervaring in opdoen, net zoals bijvoorbeeld autorijden. Als je veel leest zal je veel woorden voorbij zien komen en ga je op een gegeven moment het woordbeeld herkennen en dan wordt het een automatisme hoe je een bepaald woord herkent. Verder kan het geen kwaad om je in te schrijven voor Nederlandse taallessen. Want goed kunnen schrijven is een pré op de arbeidsmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Sommige onderdelen van de spelling zijn niet logisch, die moet je gewoon van het woordbeeld onthouden.
Maar een groot deel van de spelling houdt zich gewoon aan regels. Als je die regels weet, hoef je dus lang niet alles te onthouden.
Dyslexie is een hardnekkig probleem met leren lezen en schrijven en is een aangeboren eigenschap. Ook als je inmiddels kunt lezen ben je nog steeds dyslectisch. Dat wil zeggen dat je altijd langzaam leest en gemakkelijk iets niet goed begrijpt en vaak moet checken. Dat kost veel tijd en omdat het lezen zo moeizaam gaat krijg je veel minder leeservaring dan anderen. Alleen daarom al blijft je leervaardigheid ver achter.
Het schrijven blijft gevoelig voor spelfouten. Ook als je veel ervaring hebt. Het woordbeeld is nooit perfect en kan per dag per woord verschillen. Verder zijn er vaak problemen die ook voorkomen bij ad(h)d.

Ik ben dyslectisch - weet dat ik mijn eigen fouten niet zie en check dus altijd alles dubbel. En dan nog kan het zijn dat ik fouten over het hoofd zie (ik zie soms de fout niet eens als de spellingchecker aangeeft dat het fout is).

Er zijn ook dyslecten die juist met schrijven geen moeite hebben. Of je dyslectisch bent kan alleen worden vastgesteld door dyslexiespecialisten met een hele set testen. De school weet hoe en wanneer je in aanmerking komt voor zo'n onderzoek.

Veel slecht spellen komt door slecht onderwijs. Niet alleen in het leren spellen maar vooral ook omdat er bij andere vakken geen aandacht voor is. Het lijkt alleen maar belangrijk bij Nederlands. Mensen met problemen op school komen vaak in de maatschappij tot bloei wanneer ze inzien wat belangrijk is.

Je leert alleen maar goed spellen als je dat zelf wilt. Sommige mensen leren het direct, zien het probleem helemaal niet. Anderen moeten de regels toepassen en de meeste mensen blijven het altijd lastig vinden.

Dyslectisch of niet, het is een kwestie van interesse, aandacht en veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de f v door elkaar haalt en d t dan hoef je nog niet meteen dyslexie te hebben behalve als je ook letters door elkaar haalt en moeilijk vind om te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet maar misschien kan je op school zo'n test maken of je dyslexie hebt..