Hoe kan ik het beste omgaan met mijn schoolsituatie?

Vorig jaar ben ik geslaagd voor het VWO. Ik was heel erg perfectionistisch en wilde altijd goede cijfers halen, wat me lukte. Na dat jaar was ik echt kapot. Omdat ik nog niet wist wat ik wilde studeren en om andere redenen, ben ik nog niet naar de universiteit gegaan, maar heb ik besloten nog een paar extra vakken VWO te gaan doen.

Na de zomervakantie dacht ik er weer tegenaan te kunnen, maar dit bleek helaas niet zo te zijn. Opzich heb ik het naar mijn zin op school, maar de eerste toetsweek bijvoorbeeld liep helemaal mis. Alle stress van het jaar ervoor kwam terug en ik kon echt niet meer presteren. Ik begon met 4 vakken, waarvan ik er één heb laten vallen en van die andere drie sta ik er voor twee echt heel slecht voor.

Nou vind ik het niet eens zo erg van die vakken, ik heb mijn diploma al en ben juist zo blij dat ik nu die enorm perfectionisme van vroeger kan loslaten. Het enige wat ik erg vind is dat mijn ouders dit jaar voor me hebben betaald, ongeveer 3000 euro voor het jaar, ik voel me schuldig en doe toch op een bepaalde manier heel erg mijn best, maar het lijkt wel of het niet meer lukt. Andere dingen vreten energie.

Dat ik dat diploma vorig jaar heb gehaald in één keer is wel goed, want ik kwam toen net uit een anorexiakliniek en had dus wel mijn issues. Ook had ik een hele tijd op iederwijsschool gezeten en daarom deed ik 5 en 6 vwo in één jaar. Ik wil alleen zo graag dat het dit jaar ook lukt, want dat geld! Hoe kan ik zorgen dat het weer beter gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hee wat een verhaal zeg! Erg knap dat je zoveel hebt bereikt. Het is helemaal niet erg dat het nu ineens niet lukt. Je bent ergens aan begonnen en je hebt je best gedaan! Het lijkt verspilde geld, maar je kunt het ook als volgt gaan zien. Je investeert in je toekomst. Of je er nou een diploma uithaalt of niet, je ben weer een stukje wijzer. Misschien is het een teken dat dit niet meer je ding is en dat het niet zo verder kan. Zie het niet als falen, maar als een ervaring en investering.

Uit eigen ervaring weet ik dat stress tijdens je schooltijd niet echt bevorderlijk is. Tijdens stress periodes kwam ik maar niet vooruit. Leg je zelf niet te hoge druk op. Vraag je zelf af of je nog wel plezier hebt en of je er nog helemaal voor kunt en wilt gaan.

Ik maakte mij eerder ook druk over de schoolkosten die mijn ouders moesten betalen. Ja wat als het nou niet ging, zoals het normaal zou gaan. Wat als ik een verkeerde keuze zou maken. Daardoor raakte ik in de stress en wist ik het echt niet meer. Nu weet ik dat ik het gewoon moet proberen. De tijd zal het leren.

Voel je aub niet schuldig. Vertel je ouders dat je nu weer een stukje bent gegroeid. Je hebt je best gedaan en meer kun je gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat het volgend jaar ook niet meer lukt op de universiteit. Misschien ben je daar ook helemaal niet bang voor, maar wilde even mijn ervaring met je delen. Ik was ook altijd heel perfectionistisch. Vanaf de 4e klas kreeg ik wat problemen waardoor het allemaal niet meer lukte. Wonder boven wonder haalde ik de vierde en vijfde klas. In de 6e werd ik opgenomen op een groep, waar ik behandeling kreeg. Ik kon hierdoor school niet afmaken. Het jaar erop ben ik vol goede moed weer begonnen. Het ging niet altijd even goed, maar ik heb mijn vwo gehaald. Ik was bang dat het op de universiteit niet zou lukken. Ik was ontzettend moe, en niks wilde lukken voor mijn gevoel. Alles vrat energie (zoals je zelf ook al zei). Maar sinds dit jaar gaat het super goed! Ik studeer psychologie, en het gaat weer zoals vroeger. Op de universiteit kan je een richting kiezen die jou ligt, die jij interessant vindt. Mijn ervaring is dat het dan veel makkelijker gaat.
En inderdaad proberen je prestatiedrang los te laten. Mensen kijken later echt niet meer naar wat voor cijfers je nu hebt gehaald. Het gaat voornamelijk om het papiertje :) (en die heb je al) Succes! Je kan het! En geen zorgen maken om het geld. Het is vervelend, maar niks aan te doen toch? Gewoon je best doen en meer kan je niet doen. Ik weet zeker dat je ouders het je niet kwalijk zullen nemen. Ze zijn waarschijnlijk al lang blij dat je aan jezelf hebt gewerkt en begrijpen het vast wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je lieve antwoord.
Ik heb er veel aan gehad en kan het nu iets makkelijker van me afzetten.

Andere antwoorden (4)

Prestatiedrang loslaten. Negatief punt aan onze maatschappij, altijd willen presteren. Je bent niet de enige!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen tegen je ouders dat het niet gaat en het geld terug betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1: verg niet te veel van jezelf!! als je in je hoofd rust heb gevonden volgt alles vanzelf(probeer meditatie om innerlijke rust te vinden)
2: leg alles uit aan je ouders, als ze echt om je geven begrijpen ze het!!!
3: wees ten alle tijden jezelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lotte, kanjer, wat heb jij veel bereikt. Moet je kijken hoe veel hobbels en bobbels je op je weg hebt gehad!

Zet de gedachte aan dat geld uit je hoofd. Laat los! Is eigenlijk niet relevant. Je ouders wilden dit graag voor je betalen om je een kans te geven. Dat het niet helemaal lukt, jammer, maar het zij zo. Het lukt in ieder geval gedeeltelijk en alles wat je leert is winst.

Zie dit jaar als een tussenjaar. Zoals anderen een sabbatical nemen en gaan reizen.
Een rustig jaar. Zodat je definitief een streep kunt zetten achter je anorexia, wat kunt bijkomen én je gaat voorbereiden op het volgende schooljaar. Richt je op de vakken in plaats van op schuldgevoel. Schuldgevoel geeft negatieve gevoelens en die zijn voor jou niet goed.

Weet dat je ZELF grip hebt op dingen. En als dingen niet lukken is dat geen falen. Want je hebt het geprobeerd en een mens kan nou eenmaal niet alles. Soms leg je de lat gewoon te hoog.

Door die 3000 euro:
- leer jij er een paar vakken bij
-heb je de kans om een tussenjaar te hebben
-kun je dit jaar zien als een streep onder het verleden
-heb je tijd om heel goed na te denken over hoe verder nà dit jaar
--heb je bewust enorme waardering voor je ouders

Maak dit jaar af. Doe je best om er iets van te maken. Meer kun je niet doen.