Wat houdt uitgeschreven zijn op een school in, en wat zijn daar de regels voor?

Een vriendin van me heeft zich regelmatig misdragen op haar school, ze was dit jaar (alleen 2011) in één maand twee keer geschorst. Bij de eerste schorsing werd haar verteld dat ze bij de volgende schorsing van school verwijderd wordt. Bij de tweede schorsing werd haar ineens verteld dat de leiding eerst de uitslag van een GGZonderzoek wilt, die pas eind maart bekend is, omdat de leiding denkt dat ze "geestelijk ziek" is en twijfelen aan of ze haar wel of niet moeten verwijderen. Tot dan moet ze elke dag toetsen en huiswerk maken en laten controleren. Gisteren, tijdens het voor haar "schooltijd", kreeg ze te horen dat ze van haar school is uitgeschreven, ze staat niet ingeschreven op een andere school.

Bij een uitschrijving hoort een school toch een andere school voor de leerling te hebben gevonden, of niet?

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze vriendin is net 15 en zit nu in de derde klas VMBO-kader (sector administratie)

Toegevoegd na 31 minuten:
Met haar prestaties is niets mis, ze is vorig jaar naar een te laag niveau gegaan en hoort eigenlijk op TL, maar werkt niet hard genoeg. Gemiddeld staat ze een 7, zonder onvoldoendes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

zoals er werd gezegd ligt het eraan of er sprake is van een leerling met of zonder leerplicht.
als blijkt dat de leerling zich niet kan handhaven op een school (om welke reden ook) kan een uitschrijving het gevolg zijn (hiervoor was ook al gewaarschuwd)
een school zal niet zomaar iemand uitschrijven, er moet wel een reden voor zijn geweest.

schorsing wil zeggen dat je niet op school mag komen, maar het wil niet zeggen dat je verder niets aan school hoeft te doen.

het inhalen van toetsen zal wel een reden hebben (achterstand in lesstof) en het controleren een laatste redmiddel zijn (word er wel gedaan wat de opdracht is, waarschijnlijk is ook hier een reden voor)

het kan me voorstellen dat het nogal rauw op het dak van je vriendin en jou is gekomen, en vraag me af in hoeverre de ouders van je vriendin hierin betrokken zijn en dit soort dingen bespreekbaar maken.

hopelijk maakt je vriendin op de andere school een nieuwe start en is ze wel op haar plekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bent uitgeschreven ben je geen leerling meer en heb je dus niets meer op die school te zoeken. je staat niet meer in het bestand. voor je andere vraag kijk even bij het antwoord van Bestevear, daar is het al uitgelegd namelijk (en nogmaals in de reactie op dat betreffende antwoord)

Andere antwoorden (2)

Als je nog leerplichtig bent wel. Daarboven niet. Moet je het zelf uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De volledige leerplicht eindigt op één van de volgende twee momenten:
- Aan het eind van het schooljaar, waarin een leerling zestien jaar is geworden.
- Aan het einde van het twaalfde schooljaar. Een leerling die op de basisschool een groep overslaat, doorloopt deze school in minder dan acht jaar. Toch telt zijn basisschooltijd voor de berekening van de leerplichtperiode als acht jaar.Na deze volledige leerplicht geldt de kwalificatieplicht.
Vaak vinden we dat een leerling gedragsproblemen heeft.
Zoals gezegd wordt, hebben ze haar in een laag niveau geplaatst. Dit kan leiden dat ze (gemiddeld een 7) zich in dat niveau is gaan vervelen en de aandacht (op negatieve manier) naar zich toetrekt. De school is, bij verwijdering (uitgeschreven) niet verplicht om een leerling op een andere school te plaatsen. Het inschrijven gebeurt altijd via de ouders. Wel kan een school een leerling verwijderen, maar de ouders moeten de leerling ook uitschrijven. Hiermee krijgt de ouder het rapport mee, waarmee hij/zij het kind elders kan inschrijven. Indien een kind verwijderd wordt, dienen de ouders schriftelijk hiervan met vermelding van reden(en) op de hoogte gesteld te worden. De ouder kan hierna naar het schoolbestuur gaan. Om in deze periode een andere school te krijgen lijkt me heel moeilijk, haast onrealiseerbaar. Met haar gedrag stoort ze waarschijnlijk of beinvloedt ze misschien andere leerlingen.
Er zijn hulpinstanties die benaderd kunnen worden, indien ze gedragsproblemen heeft.