Mijn zoon doe nu gymnasium. Hij doet voor de tweede keer de vierde.In Juli wordt hij 17 jaar. Kan hij als hij blijft zitten HBO gaan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

ja, dat kan. zolang hij nog geen 21 kan hij zich vrij inschrijven bij hbo-studies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps, volgens mij begreep ik je vraag verkeerd! :p volgens mij kan dat pas na de 5e.
Als je in 4 gymnasium van school gaat kan je wel mbo gaan doen. Voor hbo heb je echt een havo of vwo diploma nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het inderdaad zo dat je na de 5e!! een vervangende toets kan doen ( soort eindexamen ) voor een havo diploma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Hij heeft immers nog geen diploma. Voor HBO wordt als instapeis een diploma HAVO, MBO of VWO gevraagd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je kan vanaf 3-havo of evt 3-vwo als je dat jaar gehaald hebt mbo gaan doen! Hbo als je 5havo of vwo behaald hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij gewoon zijn diploma haalt in de 6e kan hij mbo, hbo of universiteit doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel verschillende antwoorden, heb hetzelfde meegemaakt so been there. Antwoord is nee. Voor hbo heb je minimaal een (5jarig) havodiploma nodig. 4 of 5 gym is niet eens voldoende want je hebt dan nog geen landelijk examen gedaan (mbo is ander verhaal maar je zoon doet gym dus daar hebben we het niet eens over). Dus ploeteren om over te gaan, anders proberen in te stromen in 4 havo dit jaar nog en dan volgend jaar eindexamen doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste HBO's hebben als eis een havo- of vwodiploma, en een bij de opleiding passend vakkenpakket. In sommige biedt het ROC wel een mogelijkheid om daar na 4vwo 5havo te doen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Je kan ervan uit gaan dat geen een hogeschool leerlingen zonder een van die twee diploma's aanneemt. Achter sommige hoort gevallen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van de regels, vind ik eigenlijk de vraag interessanter waarom het niet lukt over te gaan naar de 5e.
Dat bepaalt wel of hij op het HBO enige kans van slagen heeft.
Als hij nu het niveau niet aankan, of zijn studievaardigheden onvoldoende zijn, zal hij het als hij wordt toegelaten, ook daar niet redden.