Een taalvraag wie kan mij helpen?

Ik gebruik wel eens dubbel - je je of jij je- in een zin. Bijvoorbeeld: verveel je je ofzo? Is dit goed Nederlands? Hoe kan ik het eventueel anders schrijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is grammaticaal volledig in orde, en je mag het ook gerust zo schrijven. Als je denkt dat het onduidelijk is, omdat er twee keer 'je' achter elkaar staat, kun je er 'jij je' van maken, maar dat is nergens voor nodig.

Dat je grammatica-checker het als een mogelijke fout ziet, is omdat het herhalen van woorden meestal een typefout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als spreektaal helemaal niets verkeerd mee. Schrijven doe je het echter "verveel jij je ook zo"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaat de verveling bij jou ook toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, helemaal niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat dat (héé!) helemaal correct is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is volledig correct.
Die dubbele je komt omdat zich vervelen een wederkerig werkwoord is . Bij alle wederkerige werkwoorden heb je dat er 2x je of jij-je staat..
Zich amuseren: amuseer jij je?
zich ergeren: erger jij je?
Zich opwinden: wind jij je ook zo op? enz.