Hoe heet het beroep waar bij je lijken wast, inbalsemt etcetra?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwe toekomstplannen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie weet, misschien als zomerbaantje. Ik hoorde dat je er mega veel me verdient omdat niemand het wil doen. Ik spaar voor een wereldreis en je doet ook nog eens ''nuttig'' werk. Haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omdat niemand het wil doen" Gek he...?! Jij liever dan ik..
Maar als je wereldreis daardoor eerder kan beginnen dan snap ik t wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan wel wat hebben en het lijkt me wel een bijzondere ervaring. Als je een knop uit kan zetten en kan werken op de automatische piloot is het wel heet fijn dat ik na een week werken al een rond de wereld ticket kan betalen. Mocht je me missen, ik zit over 3 maanden waarschijnlijk op Fiji ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grrr... toe maar. Ik zal aan je denken hoor.. terwijl ik hier 'gewoon' aan t werk ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik stuur wel een kaartje :)

Antwoorden (6)

Dit doet de begravenis ondernemer, overlijd je in een verpleeg of bejaardenhuis dan wordt dit nog vaak door de verpleging gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar is mijn moeder overleden en de verpleegster vertelde toen dat het wassen van de overledene in verpleeghuizen tegenwoordig vaak door speciaal personeel wordt gedaan. Dat vond ze jammer omdat je met mensen die je lang hebt verzorgd, vaak een band hebt opgebouwd en dan wil je een bewoner soms eigenlijk zelf wassen. Maar dan moet zo'n zuster dat in haar vrije tijd doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een ontwkkeling die inderdaad niet fijn is.
Het is wel zo dat het veel tijd in beslag neemt, 2 personen toch zeker een uur, dat maakt natuurlijk dat er in dat uur weer minder personeel op de afdeling loopt .Ben zelf al jaren 'uit' de zorg, maar ken dat gevoel zeker want het is het laatste wat je kan doen voor iemand die je misschien wel al jaren lang verpleegt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speciaal personeel? Minder personeel klopt, maar speciaal personeel heb ik nog nooit van gehoord. Maar dat zegt niet dat het niet kan hoor:).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet het afleggen van de overledene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afleggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet een thanatopraxeur, ofwel iemand die thanatopraxie bedrijft. Sinds begin 2010 toegestaan in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het afleggen opzig dus alles behalve balsemen wordt gedaan door een post mortale verzorger.

Toegevoegd na 2 minuten:
opzig = opzich
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die lijken inbalsemt heeft de benaming balsemer. Balseming was eerst verboden in Nederland, maar sinds 31 december 2009. In uitzonderlijke gevallen kan nu ontheffing verleent worden op het artikel 71 van de Wet lijksbezorging. De stoffelijke overschotten van overledenen die zich ter beschikking van de wetenschap hebben gesteld kunnen worden gebalsemd omdat deze buiten de Wet op de lijkbezorging vallen: ze zijn studieobjecten.
Thanatopraxie is een behandeling die het ontbindingsproces van een lijk tijdelijk vertraagt en het besmettingsgevaar doet wijken. In Nederland is thanatopraxie middels een wijziging van de wet op de lijkbezorging sinds 1 januari 2010 toegestaan.
Ik heb een bron toegevoegd over thanatopraxie.

Waarom deze vraag eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik hoorde dat het mega goed verdient omdat bijna niemand het wild doen. Ik ga over een jaar een wereldreis maken en sparen is niet zo gemakkelijk met mijn levensstijl, plus dat ik het ook nuttig werk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er wel tegen kunnen, zal niet altijd prettig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mensen die overlijden na een lang ziekbed of verwondingen, het is echt wel wat anders dan vakken vullen bij de supermarkt. Goed over nadenken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je goed kunt praten met collega's en iemand buiten werk om, kun je sommige dingen wegpraten. Je hebt geen persoonlijke band met de personen. Als je het zou kunnen, vind ik het heel knap.