Waarom wordt er van iemand die in het onderwijs werkt gezegd: die "zit" in het onderwijs, terwijl de meeste leerkrachten voor de klas "staan"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit jij vóór of achter je computer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt: zit jij vóór je computer maar sta je er niet achter :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je helemaal in opgaan of op ingaan? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, je kan er op ingaan, of op dóórgaan of helemaal onderdoorgaan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die ik hoor zitten "op" hun computer... hmm effe denken...zittend, óp je computer...
Nope...gaat me niet lukken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, ik zit wel in het onderwijs, maar ik sta niet voor de klas. (ik begeleid rugzakleerlingen) Maar ik moet zeggen dat ik liever in het onderwijs zit dan "in de vis".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ inkie: dan moet je ook maar zo'n degelijke, ouderwetse dikke CRT monitor nemen en niet zo'n smal LCD scherm.. @Haivon: jakkie, glibberig... in de vis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon zit bij de landmacht...
nou, daar is ook weinig zitten bij ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad :-)
maar het ging me juist om de tegenstelling in hetzelfde beroep, in het onderwijs zitten en toch staan voor de klas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik OP mijn gitaar speel gaat ie stuk XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op het internet surft is dat ook nogal knap.

Het beste antwoord

Ik vind dit een goede vraag.

Maar het is ook een oeverloos onderwerp. Veel uitdrukkingen kennen een soort 'oorspronkelijke' betekenis. En ontzettend veel uitdrukkingen zijn min of meer toevallig ontstaan door locale gebruiken, grappen en vergissingen. Of door goedwillende mensen die vanalles beweren over de taal en die dan vormen naar eigen inzicht. En soms wordt dat gemeengoed.

Misschien is er wel een historische verklaring voor het 'zitten' in de handel of een beroep.
De uitdrukking 'voor de klas staan' is misschien interessanter. Een dominee 'staat' ook in een gemeente en en sommige functies kennen een standplaats.

Ben benieuwd of er nog meer antwoorden op komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, het was moeilijk kiezen uit alle antwoorden

Andere antwoorden (6)

Dat is toeval. Je zegt toch ook die zit in de bouw, of die zit in de rechten of plak er maar de beroepsgroep achter dien je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een gezegde, je zegt toch ook "hij zit in de zorg, de bouw of handel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je in een bepaald vak zit. Dat heeft niets te maken met de letterlijke betekenis van zitten, noch met de houding waarin je dat vak uitoefent.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij.
Ik trek pensioen en AOW. Krijg het "gestort" op mijn bankrekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!

Maar of je helemaal gelijk hebt? ;-)
Er zitten mensen in het onderwijs, maar ook in de ICT, in de bouw, in de gezondheidszorg etc. Er "zitten" dus heel veel mensen voor hun werk ;-)

Maar een onderwijzer staat toch echt voor de klas. Op een vraag "wat doe jij", is een antwoord "ik sta voor de klas" heel gebruikelijk.

Het grappige is dat predikanten ook "staan" voor hun beroep. Zij staan in een plaats. "Dominee X stond in Hilversum, maar staat nu in Amsterdam".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leuk antwoord, aan die dominee had ik nog niet gedacht, maar dat is ook waar :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, dat denk ik niet haha :-) Maar je zou weleens gelijk kunnen hebben als het om militairen gaat.
Volgens mij zeg dan dat iemand "ligt".
Ik durfde dat niet in mijn antwoord te schrijven, omdat ik niet voor 100% zeker ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loenie LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))
De zegswijze "hij zit in dit-of-dat werkveld" is typisch Nederlands. bij gebrek aan creativiteit (?denk ik?), worden veel werkwoorden die een staat van zijn uitdrukken, vervoegd met behulp van het hulpwerkwoord 'zitten'; en werkwoorden die een beweging uitdrukken, met het hulpwerkwoord 'lopen'. In verschillende Romaanse talen, bijv. het Spaans, zijn er om dit verschil aan te geven bijv. verschillende werkwoorden die in het Nederlands als hetzelfde woord vertaald zouden worden. Zo kent "Zijn" in het Spaans twee vormen, "Estar" en "Ser" - de één drukt tijdelijkheid en activiteit uit, de ander vastigheid en constantheid.
(De Hollandse 'doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg'-aanpak levert in het dagelijkse spreekverkeer pareltjes van taalkundige armoe op, zoals: "Kijk die kerel dan, die loopt de hele tijd te fietsen" of "Ja hoor, zit hij weer te liggen?!". Je moet het maar durven als volkje ;-S ).

Het feit dat onderwijzers 'voor de klas staan' (net als staande dominees, liggende militairen en rijdende koeriers en vuilnismannen), heeft te maken met het feit dat juist die lichaamshouding/-beweging van oudsher typerend is voor de beroepsgroep (onderwijzer: staand voor het schoolboord; dominee: staand achter de kansel; militair: liggend in de loopgraven; enz.).