Wat zijn voordelen van gratis schoolboeken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb wel een nadeel, alleen mensen met een hoger inkomen zijn erop vooruit gegaan met de invoering van de gratis schoolboeken.
Met een laag inkomen en recht op ( tot vorig jaar) vergoeding in de schoolkosten, ging je er niets mee vooruit.

Antwoorden (4)

Dat ze gratis zijn!

Je bent verzekerd van altijd de juiste boeken.

Je zit niet met de rompslomp van kopen/verkopen/huren.

De overheid hoeft achteraf geen vergoedingen uit te keren (scheelt weer administratie en dus kosten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet ze niet zelf betalen en je recycled ieder jaar de boeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel is dat ze inderdaad gratis zijn, dus het scheelt in ieder geval in de kosten.

Er zit hierbij wel een adder onder het gras waar niet iedereen zich van bewust is. Veel scholen hebben een overeenkomst met een boekenleverancier, waarbij de boeken alleen gratis worden verstrekt als er een borg wordt betaald. Zonder het betalen van de borg ontvangt u de boeken niet.

Een school kan deze borg niet verplicht stellen, zelfs niet als de MR hier toestemming voor heeft gegeven. U moet officieel bezwaar maken tegen de borg. Mocht er iets met de boeken gebeuren, dan moet u die kosten zelf betalen. De school moet hier een aparte registratie van bijhouden en dat betekent dus een extra stukje werk.

Betaalt u de borg wel, dan kan de school de kosten uit de borg betalen. In veel gevallen blijkt dit niet te gebeuren en potten de scholen dit bedrag voor aan aantal jaar op. Gezien het aantal leerlingen en de hoogte van de borg kan dit oplopen tot een aardig bedrag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder mogen scholen de leerlingen verplichten niet de werkboeken te gebruiken, maar alles over te nemen in een apart schrift. Op deze manier kan de school de werkboeken een aantal jaar mee laten gaan en zo ook weer besparen in de kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de belastingbetaler ze voor je betaald heeft.