Ben jij ook een zogeheten 'stapelaar' die via de lts of mavo een universitaire opleiding heeft afgerond? Wat is er van jou 'geworden'?

Ben het boek "De Nederlandse Droom" aan het lezen, geschreven door Paul van Liempt. Hij beschrijft het fenomeen dat in Nederland mogelijk WAS (en steeds moeilijker wordt) om opleidingen 'te stapelen': van de mavo naar de havo, naar het vwo, naar de universiteit. Of van de lts, via de mts en hts naar een tu.

In zijn boek interviewt hij bekende 'stapelaars' als Gerrit Braks (ex-minister en burgemeester), Harry van Raay (ex-vz van PSV) , Ad Scheepbouwer (ceo PN), Aad Veenman (voorheen ceo NS), Rob de Wijk (hoogleraar en specialist internationale veiligheid en Paul Cliteur (ook hoogleraar), Maria van der Hoeven (minister) etc.

Dat is mooi en leuk, die bekende lieden. Maar jij? Wat is met met jou gebeurd en waar ben jij terecht gekomen en hoe? Anders gezegd: en wij.. 'gewone Nederlanders...', waar kwamen wij terecht? En hoe?

Zélf ben ik ook zo'n 'stapelaar': ik volgende de mavo-havo-pabo-universiteit-route (onderwijskunde). Ben inmiddels niet meer in het onderwijs actief overigens. En waarom? Omdat mijn vader - onderwijsman - gelóófde in de zogeheten Mammoetwet die dat stapelen mogelijk maakte.

Ik moet er niet aan denken vandaag de dag in het onderwijs te zitten: stapelen is niet zo eenvoudig meer en bovendien op een bepaalde manier onbetaalbaar voor de leerling en diens ouders...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Leuk boek!
Ja ik ben ook redelijk een stapelaar.
Mavo-Havo-tweede graads docentenopleiding (HBO)-Kunstacademie.
En ik had al die opstapjes naar een volgend niveau gewoon nodig. Ambitieus, leergierig, maar matig in concentratie.
Ik ben nu docente aan het voortgezet onderwijs en doe het met plezier. Ik zit precies op mijn plek. En die concentratie is het probleem ook niet meer.
Ik denk dan ook dat als ik het basisonderwijs van nu had gehad, dat dat concentratieprobleem minder aan de orde was geweest. Petje af voor alle basisonderwijsdocenten van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben van de Leao en een paar jaar freeweelen op de arbeidsmarkt te gelijkertijd een MBO en Universitaire opleiding gaan doen. Resp. Toerisme en Psychologie. En de laatste dan via de OU...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope.. 'Gewoon' VWO - Studie - Promotie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spaarde ook diploma's. Onderaan begonnen (zoals met alles) en op weg naar de top gegaan.

Toegevoegd op 23-06-2009 14:46:10
Mavo, Havo, VWO, Universiteit, HBO.

Tussendoor de bedrijven door nog wat Nima-diploma's, Sport en liefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is voor jou 'de top'?
ja ik ben ook een Mavo-klant :)
daarna MTS, een poging tot HTS, werken en erbij studeren, HBO-informatica en daarna een engelse universitaire graad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu een diploma VWO en ga volgend jaar studeren, dus ik ben geen 'stapelaar'.
Wat ik echter wel merk/hoor is dat de overstap VMBO-HAVO en HAVO-VWO heel lastig is, en bijna niet te doen. Dit vanwegen het verschil tussen de niveaus, en veel mensen die het doen stoppen na 1 jaar of zonder diploma.
Het schijnt daarentegen wel makkelijk/mogelijk te zijn om van HBO naar WO te gaan, terwijl van MBO naar HBO weer erg lastig is.
Dit voor zover ik het weet.

Het is idd onbetaalbaar als je het via prive-onderwijs wilt doen. Ik ken iemand die daar voor 1 jaar 86000 euro kwijt was.