Het kwam minder voor dan rechtshandigheid en vroeger werden afwijkende zaken niet getolereerd, lastig gevonden etc.

Nog een reden: Nu schrijven we met een balpen.
Het schuiven van de schrijvende hand over het geschrevene geeft weinig problemen bij de sneldrogende inkt van een balpen, maar dit was anders in de tijd dat met kroontjespen en inktpot werd geschreven.
Bovendien is het met een kroontjespen lastig om duwend te schrijven omdat deze een scherpe punt heeft die bij duwen in het papier kan haken. Dit haken kan het papier beschadigen, inktvlekken veroorzaken op die plek en door spetteren bij het losschieten een kring van inktvlekken geven.
Onder het mom van deze praktische redenen was het met links schrijven op veel scholen verboden en werden kinderen gedwongen rechts te leren schrijven.

Mijn man werd op die manier tweehandig.
Rechts schrijven en links tekenen, net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze vraag is al een keer eerder geweest maar vroeger dachten ze dat mensen die linkshandig waren een afwijking hadden en volgens mij dat ze banden hadden met de duivel (dat laatste weet ik niet 100% zeker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt volgens mij wel.
vroeger werd het linkshandig zijn gezien als een gebrek.

het schrijfwerk van linkshandigen was vaak vlekkerig (vegen met hand over het schrijfwerk) en zijn bepaalde dingen gewoon lastiger.
de meeste mensen zijn rechtshandig, dus was het logisch dat de linkshandigen zich aanpasten en met rechts moesten leren schrijven.

mijn vader kwam ook uit dat tijdperk. hij schreef wel rechts, maar alle andere dingen deed hij gewoon met links.

gelukkig zijn we wat wijzer geworden zodat mijn zoontje een legaal linkspootje mag zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ook.
Links was de kant van de duivel, recht de kant van God en aangezien de mensen streng Christelijk waren was het uit den boze om met links te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is onzin.
In het oude testament in richteren 3:15 staat het volgende.
Toen riepen de Israëlieten tot de Heere, en de Heere deed voor hen een verlosser opstaan: Ehud, de zoon van Gera, een Benjamiet, een man die linkshandig was.De Israëlieten stuurden door zijn dienst schatting aan Eglon, de koning van Moab.
Goede antwoorden hiervoor.
Er is een geweldig boek over geschreven: 'Het raadsel van linkshandigheid' van Rik Smits. Beetje dik maar leuk om te lezen omdat het over links-rechts in onze cultuur gaat.

Het bestaat nog altijd een beetje. Als een kind leert tekenen en schrijven zullen de meeste juffen een kind dat links schrijft willen corrigeren.

Dat gaat vanzelf. Je staat achter een kind en wil graag instructie geven en voordoen hoe je een pen vasthoudt. Dan pak je zelf de pen rechts en geeft die ook op die manier aan het kind. Pas wanneer een kind dat echt niet wil, staat de juffrouw toe dat het kind links schrijft. Dat mag dan gelukkig gewoon. Effect is wel dat het kind vervolgens geen schrijfinstructie meer krijgt.

Maar dat geldt voor alle kinderen die anders leren dan wat we normaal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dan kan de juffrouw toch gewoon vóór het kind gaan staan in plaats van erachter. Het is heel makkelijk voor een linkshandige om gespiegeld te kopiëren. Op die manier heb ik leren schrijven, haken en breien. Het ziet er zodanig "normaal" uit dat mensen vaak na een hele tijd pas in de gaten krijgen dat ik linkshandig ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed.
Maar dan is het de 'handigheid' en vaardigheid van de leerling. Inderdaad zijn linkshandigen vaak heel vindingrijk om er verder geen gedoe van te maken. Juist goed.
Die reden was simpel: we schrijven van links naar rechts, dus als je met je linkerhand de pen vasthoudt, dan veeg je door je eigen tekst heen. Ook was er een theorie die verkondigde dat je door links te schrijven, de hand te veel zou verkrampen.

Maar later concludeerde men dat beide theorieën onzinnig zijn. Linkshandigen schrijven vaak boven hun hand, waardoor het vegen tot een minimum is beperkt, en van verkramping is geen sprake. Bovendien is de kans op vegen met de overstap van kroontjespennen met losse inkt naar vaste balpennen nog veel kleiner geworden, want daarbij hoeft het geschrevene niet meer te eerst drogen.
Amadea