Is het Belgisch onderwijs hoger dan de Nederlandse onderwijs?

Ik heb vandaag gehoord dat we in België een hogere niveau hebben op school dan in Nederland. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, uit internationale onderzoeken blijkt niet dat het Belgische onderwijs beter is dan het Nederlandse. Er zijn binnen het Belgische onderwijs wel veel grotere kwaliteitsverschillen dan binnen het Nederlandse, dus er zijn scholen die er met kop en schouders bovenuit steken, en er zijn scholen die 'bagger leveren'. In Nederland is dat meer gelijkmatig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op je antwoord: Belgische scholen zijn "strenger", niet zo vrij als in Nederland qua omgang met elkaar, meer conventioneel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het systeem is schoolser en er is minder differentiatie tussen de leerlingen. Dat is voor veel kinderen heel goed, maar voor veel kinderen werkt het niet. Kinderen worden in Belgie met meer regels en gezag opgevoed en geschoold dan in Nederland, met als gevolg dat ze in de puberteit harder terugvechten en een grotere terugval krijgen. Dat is tenminste wat ik in mijn familie gezien heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet van de basisschoolkinderen (van mijn Belg. chef) dat die op school inderdaad meer regels en waarden worden bijgebracht en dat veel Ned. kinderen uit Roosendaal e.o. juist vanwege die schoolse opvoeding kiezen voor het Belgische onderwijs. Maar wat je hierboven omschrijft zou zeker vaker kunnen voorkomen, jammer genoeg de keerzijde van de medaille