Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je gekopieerde schoolboeken hebt gekocht, wat voor problemen kun je krijgen door de Copyright en wie kan die problemen dan krijgen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus het zijn dan niet echt boeken meer, maar al die kopietjes samen in een soort van boekje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
739

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het grappige in de nederlandse wet is dat je voor studiedoeleinden boeken mag copieren, zolang je het zelf gedaan hebt, en niet de docent. Dus kan je niet in de problemen komen.

Toegevoegd na 54 minuten:
Je mag ze dus niet KOPEN. De verkoper komt in de problemen, en jij potentieel ook. Zelf kopieren mag wel als het voor jezelf is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

koper: maakt zich schuldig aan heling (jij weet nl. dat het een kopie is en je weet dat het een kopie is die onrechtmatig is gemaakt, zie hieronder);

verkoper: maakt zich schuldig aan heling doordat hij een aut.rechtelijk beschermd werk ZONDER TOESTEMMING van de rechthebbende (i.e.: de auteur) verspreid (verveelvoudigd, dus kopieren / dan wel verspreid).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees de vraag goed: de vraag is wat voor een problemen kan je krijgen. mijn antwoord is wat in eerste instantie het probleem is. dat de auteurswet een aantal bijzondere bepalingen heeft, wil niet zeggen dat die vliegers in eerste instantie opgaan.
(ik speel een beetje advocaat van de duivel, ik weet ook wel dat het praktisch kan, maar juridisch zit dit ingewikkelder)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding