Wanneer schrijf ik mijn kind in voor de kleuterschool/groep 1?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
bamibal
13 jaar geleden
Waarom wordt er zoveel gemind bij deze vraag? Er zitten prima antwoorden bij.

Antwoorden (8)

Als het op de peuterspeelzaal zit, kun je hem/haar alvast inschrijven. Let er wel op dat sommige scholen een hele lange wachtlijst hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is per school verschillend, mijn dochter heb ik pas 4 maanden van te voren opgegeven,maar ik woon in een dorp..
in de stad ligt dat anders daar vertelde mijn vriendin dat ze haar zoon al een jaar van tevoren had opgegeven.

Het beste is om de school te bellen waar je het kind heen wilt doen.. die kunnen jou dat precies vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt van de populariteit en het beleid van de school af. Ik heb mijn dochter ingeschreven toen ze twee maanden oud was, omdat de school erg populair is en een lange wachtlijst heeft.
Je kunt het beste even informeren bij de school zelf.
13 jaar geleden
het is per gemeente (wijk) anders. ligt ook nog aan een aantal andere factoren hoeveel plaatsen zijn er op de scholen in 1 wijk. en of je in een kinderrijke buurt woont. wil ook wel heel erg meetellen... mij kind is nu 2jaar en 2 maanden. en zit op de opvang hoor daar van ouders dat ze hun kind al in hadden moeten schrijven. wonen wel in een kinderrijke buurt in amsterdam. en waar ik woon 6 maanden voor zijn vierde verjaardag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wachtlijsten zijn verboden.
elke school moet elk kind aannemen, ongeacht of de school vol is of niet.
je moet zelf ruim van te voren je keus maken, zodat het niet op het laatste moment hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op scholen in kinderrijke gebieden is de lijn dat je (kort) voordat kinderen één jaar worden je ze moet inschrijven voor de basisschool.
Schrijf je kind in ieder geval bij meerdere scholen in (dat mag).
Scholen kunnen niet onbeperkt leerlingen aannemen. Als er niet genoeg lokalen zijn etc houdt het op. Dan ontstaan er wachtlijsten.
Tip: Lees de onderwijsinspectierapporten van de scholen in de buurt. Zo ontdekte ik dat een school die een goede naam had, door de inspectie als zwak werd omschreven en pas daarna merk je dat de goede naam begon te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervelende is dat je vooral bij je eerste kind niet echt over een school aan het nadenken bent als ze bijv 1 jaar oud zijn. Zoals ik ergens in een reactie ook schreef, wij hebben uiteindelijk onze 2de ingeschreven toen hij 1 dag oud was, wijs geworden door de ellende met nummer 1 toen we hem met 2,5 wilde inschrijven en we zowel voor onze 1ste ALS 2de schoolkeuze al te laat waren, vreselijk gewoon.

Maar dit scheelt enorm per regio en per stad. Eigenlijk zou je al eens om je heen moeten vragen. Als je kind op de creche zit zou je bijv andere ouders (die oudere kinderen hebben) kunnen vragen hoe hun ervaringen met de verschillende scholen zijn.

Verder, maar dat is je vraag niet, is ook de keuze voor welke school echt lastig. Wij hadden een paar dingen als "geen probleem" terzijde geschoven, bijv de afstand tot de school, omdat we dat bij de creche ook kenden, 20 minuten fietsen leek me geen probleem. Achteraf vond ik het een drama (maar dat heeft weer niet iedereen), maar met alleen gaan en vriendjes is dat allemaal echt niet praktisch, dan is een school om de hoek echt zalig
13 jaar geleden
Het is verstandig om rond het tweede jaar van je kind je al te orienteren, zo ben je nog op tijd op het moment dat je een school kiest met een wachtlijst!