Kan het zijn dat het aantal aanmeldingen voor het vmbo (kbl, bbl) dit jaar lager uitvalt omdat de cito eindtoets gemiddeld genomen beter is gemaakt?

In mijn woonplaats - waar ik bestuurder ben van een lyceum - is het aantal aanmeldingen voor het vmbo (kbl en bbl) dit jaar beduidend lager (ca. -70 in vergelijking met vorig jaar). Men denkt dat dit komt omdat de gemiddelde cito eindtoets-score dit jaar hoger is uit gevallen, waardoor meer leerlingen de norm voor de toelating op vmno-t-niveau halen. Hebben anderen die ervaring ook (minder aanmeldingen) en denken zij ook dat de score een oorzaak is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Inderdaad, Is ook mijn(onze ) ervaring:
Mijn vrouw geeft les op het VMBO, en heeft voor komend schooljaar beduidend minder aanmeldingen. (AOC Terra)
Dusdanig veel lager, dat er leerkrachten 'weg'moeten.

Dit heeft bij de AOC de volgende oorzaken:
-Slechte beoordeling gehad van de onderwijsinspectie (is slechte publiciteit)
-Hogere eindscore CITO- toets (géén oprichting groen lyceum)
-Economische crisis (leerlingen komen uit de regio, en worden per bus aangevoerd. Buskosten worden doorberekend aan de ouders)
-Scholen in de regio gaan zelfde opleidingsnivo aanbieden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor... Er zijn een totaal aantal leerlingen, dat is de vraag en er zijn een totaal aantal plaatsen op de scholen, dat is het aanbod... Daar kun je niet aan tornen, dat ligt vast, dit jaar...

Nu zal het zo zijn dat de cito-test beter uitvalt, (wellicht), maar de vraag en aanbod zal toch op elkaar afgestemd worden, dus de scholen die iets kunnen eisen, zullen hun toelatingseis ietsje oprekken naar boven, dus zal de student die net naar een hoger nivo opleiding zou gaan in andere jaren, dit jaar nul op het rekest krijgen...

Dus als het nivo werkelijk zou stijgen van elke middelbareschoolganger dan komt er geen verschuiving in de verdeling van de plaatsingen op de afzonderlijke scholen...

Het is allemaal relatief en dat blijft het ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg het niet snel, maar dit is complete onzin.....!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor de reactie, , liet me even gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als iedereen nu havo gaat scoren, dan wordt VMBO opgeheven, omdat iedereen naar de havo gaat, zeg je dat dan? Overigens kom ik uit het onderwijs...